torsdag den 22. september 2011

effi briest

Sidste uges forelæsning om tysk filmhistorie fik mig til endnu engang at se den helt utroligt gode Effi Briest-filmatisering af Fassbinder - efter en roman af Theodor Fontane (faktisk min all-time favorit blandt de tyske romaner). Bogen er fra 1896 og handler om den syttenårige Effi, der bliver gift med den over dobbelt så gamle Baron von Instetten. Han er venlig nok, men behandler hende som et barn, og hun bliver hurtigt fascineret af en af husets venner, Major Crampas (i filmen den nydelige herre på tredje billede). Derfra går det hastigt ned af bakke for vores unge veninde, men det er en smukt beskrevet deroute. Filmen er fra 1974 og nok min yndlings sort/hvid film nogensinde. Den har nogle helt fantastiske scener, og den er meget, meget overbevisende. En klar anbefaling herfra!

3 kommentarer:

  1. Seriøst. Mand med skæg ligner far som 20årig. Tving ham til at vise billeder, jeg sværger, det må være ham!

    SvarSlet
  2. Haha! :D Og jeg elsker i forvejen at se gamle billeder af folk jeg kender, så jeg må hellere lige spørge ham. :)

    SvarSlet