tirsdag den 6. september 2011

le voyage dans la lune

Første skoledag er nu overstået, og jeg er fyldt op med den allerbedste følelse af forventninger og forhåbninger, for denne første forelæsning tegnede virkelig godt. Jeg har seks timers forelæsning om ugen, alle med den samme underviser, så jeg var noget spændt på at møde ham. Præsentationen af stoffet betyder virkelig alting - jeg havde en helt fantastisk geografilærer i gymnasiet, der gjorde ALT interessant, men jeg har samtidig haft en underviser i litteratur, der i et halvt års tid slog min læselyst ihjel. And behold! Jeg har fået den sejeste underviser nogensinde. 

Filmhistorien bliver på dette kursus anskuet kronologisk, hvilket sådan set giver meget god mening, så i dag stod den på filmens begyndelse, helt korte film og de tidlige stumfilm. Og jeg har fundet mig en ny helt; tryllekunstneren Méliés. Han lavede den allerførste science fiction-film; A Trip to the Moon/ Le voyage dans la lune og andre finurlige kortfilm. Vi så naturligvis også andre, mindre vellykkede forsøg på special effects, og tilsat underviserens tørre, ironiske humor blev det hurtigt den allerbedste forelæsning jeg nogensinde har overværet. Det tegner godt!

Jeg ELSKER månen. Og jeg ELSKER The Mighty Boosh og deres fortolkning af månen. Før i dag vidste jeg ikke, hvor de tydeligvis har fundet deres inspiration, men det gør det faktisk kun endnu bedre. Derudover er en af mine yndlingsmusikvideoer, videoen til Tonight, Tonight af the Smashing Pumpkins, inspireret af netop denne kunstner og hans film, så den har jeg lige set en syv-otte gange siden jeg kom hjem. Imens har jeg flere gange været ved at trykke KØB til en billet til selvsamme the Smashing Pumpkins i Den Grå Hal - men jeg har simpelthen ikke femhundredetyve kroner lige nu. Billy Corgan og resten af det gamle band har en stor andel i min beslutning om at flytte til København i sin tid, men det er en helt anden historie. Jeg trøster mig selv med, at jeg har set Smashing Pumpkins to gange tidligere, men stadigvæk... Det har været mit yndlingsband i så mange år...

3 kommentarer:

  1. Det lyder bare fantastisk.. Er så glad for at du har fået en go underviser :)

    SvarSlet
  2. Øv, hvor jeg bare ender med at dø af misundelse!!!
    Tror jeg vil leve mit liv lidt igennem dine opdateringer om forløbet ;D Haha .

    SvarSlet
  3. Mette: Det er jeg også!

    Stine: Haha, helt sikkert. :D

    SvarSlet