tirsdag den 1. november 2011

craig thompson. habibi

Jeg kunne ikke holde mig i skindet særlig længe, og søndag eftermiddag efter brylluppet for to uger siden var en perfekt anledning til at forsvinde ind i Craig Thompsons Habibi. Mange af de graphic novels jeg ellers læser, som f.eks. Daniel Clowes, er meget minimalistiske i deres stil, så det er rart at blive blæst helt igennem af nogle helt overdrevne og smukke tegninger.

Historien kredser om den unge pige Dodola, der bliver solgt som barnebrud af sine forældre til en ældre mand. Han bliver dog snart slået ihjel, og herefter tager begivenhederne for alvor fart - Dodola flygter gennem det smukt tegnede, tidløse Mellemøsten. Hun må prostituere sig for at skaffe mad til hende og hendes 'lillebror' Zam, som hun tog med, da hun flygtede fra byen. Hun ender også som favoritten i en sultans harem - sex spiller i det hele taget en stor rolle i bogen, men det er af den forbudte og fornedrende slags. Der er nu også plads til lyspunkter (historien breder sig trods alt over 672 sider), og det hele forenes i en fantastisk fortælling, der levede op til alle mine forventninger.

Den er næsten lige så god som forgængeren Blankets/ En Dyne af Sne - men den er altså også umulig at overgå i mine øjne. Første gang jeg læste den var i en weekend hos Chrelle i Søborg; han spillede Oblivion på Xbox, og jeg læste alle hans tegneserier mens vi tømte hans forældres fryser for lækre sager. Men det er jo en helt anden historie. 

5 kommentarer:

  1. Uh glæder mig til at læse den en dag! Dynen er også fantastisk i mine øjne!

    SvarSlet
  2. fasterfis: Hvis du er sådan én, der passer virkelig godt på pæne bøger, må du meget gerne låne den en dag. :)

    chrelle: JA!

    SvarSlet
  3. Whoah, fascinerende og yet skræmmende. Får dog lyst til at gribe papiret og blyanten for at tegne.

    SvarSlet
  4. Jeg ville ønske, at jeg kunne tegne. Min tegnestil har ikke udviklet sig siden jeg var otte, tror jeg. Men ja, den er sindssygt flot og inspirerende.

    SvarSlet