mandag den 14. november 2011

the devil and daniel johnston

Jeg har fået den anbefalet flere steder fra, og nu har jeg endelig fået set "The Devil and Daniel Johnston", der er en af de bedste og mest rørende (musik)dokumentarer jeg nogensinde har set. Her er et helt unikt indblik i den maniodepressive kunstners barndom; han har nemlig lavet små film og kreative projekter siden han var helt ung. Senere eksperimenterer han lidt for meget med sprut og stoffer, hvilket kun fremmer hans vrangforestillinger, og det er et frygteligt ærligt billede af total menneskelig nedtur. Vi får dog heldigvis også opturen at se. Der er nemlig så meget mere i denne film der er smukt og optimistisk. Musikken er virkelig god, og Daniel er faktisk også ret sjov - ligesom de mange interviews med hans forældre og venner er det. En hel klar anbefaling herfra til folk, der godt kan lide dokumentarfilm, menneskeskæbner og god musik.  

4 kommentarer:

  1. Åh, det er én af mine absolutte yndlings-musikfilm! Den er virkelig fantastisk. Jeg elsker den der lille film med moren og 'you're an unprofitable servant of the lord!' og så Daniels 'mountain dew' sang. Men der er godt nok nogle crazy historier iblandt. Phew.
    Det er rigtig fedt, at han stadig spiller koncerter, jeg så ham på Vega for et par år siden, og det var vidunderligt.

    SvarSlet
  2. Jeg er bare så glad for, at jeg endelig har fået den set. Den har været udgået på dvd og den er hundedyr på nettet, så det har taget sin tid. (Indtil jeg tog mig sammen til bare at downloade den...)

    Filmen med moderen er helt klart et højdepunkt. Hehe. Hvor er du heldig, at du har set ham live! Det kunne jeg bestemt også godt tænke mig, det må være noget af en oplevelse.

    SvarSlet
  3. Jeg vidste slet ikke, at den er udgået, men jeg købte også min for en del år siden.
    Koncerten var så god! Det var virkelig fedt at se ham live, især fordi han spillede alle de sange, jeg helst ville høre, bl.a. Speeding Motorcycle og Casper:) Men det kan da være, du får chancen - han spiller i hvert fald en del koncerter og var fx i Malmø for noget tid siden;)

    SvarSlet
  4. Det kan være jeg får chancen engang, så. Det håber jeg. Jeg får slet ikke set så mange koncerter mere som jeg gerne ville. Jeg har simpelthen ikke råd mere. Gad ellers godt høre Casper og Walking the Cow live. :)

    SvarSlet