lørdag den 3. marts 2012

Cormac McCarthy

Jeg har de sidste par år for alvor fået øjnene op for Cormac McCarthy. Min første roman med den amerikanske forfatter var The Road, som jeg læste, da jeg var på ferie på Fuerteventura for to år siden. Jeg lå på en liggestol ved poolen, drak lækre drinks og spiste bunkevis af gratis, lækker mad - all inclusive er slet ikke så dumt - mens jeg læste denne fantastiske fortælling om et postapokalyptisk USA hvor solen aldrig skinner, og hvor mad er en mangelvare. Det gav lige min læsning lidt ekstra kontrast. Nu er postapokalyptisk litteratur og film generelt i høj kurs hos mig, så jeg havde ret høje forventninger til The Road - forventninger, der bestemt blev indfriet. Tempoet i denne slags bøger er generelt højt, men et kendetegn ved McCarthys bøger er langsomheden, og også faderen og sønnens tur gennem USA føles som en evighed. Det er et uhyggeligt billede af, hvor langt menneskeracen er parat til at gå, når den bliver sat i ekstreme situationer (død og ødelæggelse og sult og jordens undergang kan vel ret beset godt betegnes som en ekstrem situation...) 

Vel hjemme fra ferie havde jeg mod på mere, og det blev No Country For Old Men, som jeg på det tidspunkt allerede havde set filmatiseringen af. Coen-brødrene har helt klart sat deres fingeraftryk på filmen, men samtidig er den bogen meget tro - ligesom The Road er det. Jeg ville helt klart have foretrukket at læse bogen først, for det ødelagde lidt af min læseoplevelse at have Javier Bardem med pagehår i hovedet hele tiden. Jeg er ret begejstret for, at en menneskejagt kan beskrives i sådan et detaljeret og meget langsomt tempo.

For en måneds tid siden købte jeg Border-trilogien (på de øverste billeder) megabilligt og har siden fået læst den første; All The Pretty Horses. Karaktererne er ikke de samme i de tre bøger, og jeg tror lige, at jeg gemmer de to sidste til en anden god gang, hvor jeg har rigtig meget tid at slå ihjel - jeg synes ikke de egner sig til tyve minutters godnatlæsning et par gange om ugen. Nå, men i den første bog møder vi to unge knægte, der rider fra deres hjem i Texas og ned for at søge lykken i Mexico. Undervejs får vi indgående beskrivelser af de smukke omgivelser og de skønne heste, hvilket lige er noget for en gammel hestepige som jeg. Idyllen er dog truet af en bette knægt, der følger efter dem på en stjålen hest - og efter ham følger det mexicanske politi. Et ret hæsblæsende forløb, der beskrives ganske langsomt og nøgternt, og det er så godt skrevet. Siden har jeg haft en brændende trang til at hoppe på hesteryg og ride rigtig hurtigt på en uendelig græsmark efterfulgt af en badetur i en kølig flod - og så måske en lille lur, mens hestene græsser i skyggen.     
Jeg har set filmatiseringer af alle tre bøger, og det samlede indtryk er også her overordentligt positivt. Jeg kan forestille mig, at bøgerne har været vanskelige at adaptere til film - netop grundet deres relativt langsomme tempo, men filmene kan så noget andet. Filmatiseringen af The Road er præcis ligeså skræmmende og dyster som romanen, og langt hen af vejen er den også historien ganske tro. Der bliver spillet en anelse mere på kærlighedselementet, og der er udeladt et par horrible passager fra bogen - hvilket er en skam, men alt i alt synes jeg ret godt om filmen, og en udsultet og forhutlet Viggo Mortensen spiller virkelig godt. 

I sidste uge skulle jeg på mit arbejde opdatere vores oversigt over alle filmene, og pludselig falder jeg over All the Pretty Horses, som jeg ikke anede eksisterede. Coveret er, som I kan se, ganske forfærdeligt, og jeg havde næsten ikke lyst til at se filmen, i frygt for at den ville ødelægge den gode oplevelse jeg lige havde haft med bogen. Men jeg kunne jo ikke lade være... Og den var faktisk slet ikke så slem! Igen, der bliver skruet lidt op for kærligheden, og Penelope Cruz' karakter Alejandra fylder noget mere i filmen, men der er også rigtig smukke landskabsbilleder, fantastisk flotte heste, og Matt Damon er slet ikke så irriterende som normalt.  

2 kommentarer:

  1. Det er ellers nogle fine film du har listet:)

    SvarSlet
  2. Det er også tre gode film! De to første er dog klart de bedste, synes jeg. :)

    SvarSlet