torsdag den 17. maj 2012

live your life through the screen

Disse måneder er traditionelt fyldt med nye afsnit af alle yndlingsserierne, og i år er ingen undtagelse. TV-serier er blevet vigtigere for mig end nogensinde, og uden nogle fjernsynskanaler med ikke-målrettet underholdning synes jeg godt, at jeg kan tillade mig et afsnit eller to af en tv-serie om dagen. Jeg skriver ofte om serier her på bloggen, og jeg tænkte, at jeg ville give en lille update på, hvad jeg ser lige for tiden. Flere af serierne fortjener deres eget indlæg - og jeg har tænkt mig at bruge dette som overspringshandling i eksamenslæsningen - men her nævner jeg dem altså bare kort. Fordi jeg ikke kan vente, og gerne vil snakke om serier!

Først må jeg nævne FRINGE. Sjældent har en serie opslugt min kæreste og jeg så meget som denne, og hvor er jeg dog glad for, at jeg endelig fulgte Rannvás råd og fik den set. Var først noget skeptisk, men måtte lynhurtigt overgive mig til (især) Walter Bishop, og jeg har virkelig været godt underholdt hele vejen igennem. Fjerde sæson er netop slut med et brag af en finale, og heldigvis kommer der også en femte.

Fjerde sæson af PARKS AND RECREATION er netop slut, og også denne sæson har været helt fænomenal og noget af det sjoveste tv, jeg nogensinde har set. Denne gang er Leslie topkandidat til City Counsil, og selvom hun burde være en klar vinder, møder hun helt overdrevet meget modstand fra alle leder og kanter. Hendes modkandidat Bobby Newport er så uintelligent at det er tæt på at være for meget, men folket elsker ham. Jeg har set flere af afsnittene med Rannvá, og jeg glæder mig allerede til femte sæson, der lige er blevet annonceret.

Og whoa, så er der gang i GAME OF THRONES! Jeg er efterhånden godt foran i bøgerne, så historien overrasker mig ikke, men det betyder ikke det store, når der er så meget andet at kigge på. Jeg tror min kæreste er virkelig træt af, at jeg hele tiden påpeger, når noget er anderledes end i bogen - men det er så svært at lade være. Jeg har hørt flere snakke om, at serien skulle være faldet voldsomt i niveau i sæson to, men det er jeg slet ikke enig i - jeg synes det er bedre end nogensinde.

COMMUNITY har et par afsnit tilbage af tredje sæson - og denne gang har jeg været lidt mindre begejstret end tidligere. Jeg kan ikke helt sætte fingeren på, hvad der skulle have ændret sig, men det har altså ikke været helt på samme niveau som før. De meget karikerede personer har irriteret mig mere end rørt mig i denne sæson, men bedst som jeg skulle til at give op, kom der to helt fantastiske afsnit i træk, så jeg har håb endnu. 


Der har netop været sæsonfinale på syvende(!) sæson af HOW I MET YOUR MOTHER. Jeg blev først rigtig fanget sidste efterår, da jeg så sæsonerne sammenhængende og lærte personerne lidt bedre at kende, men nu er jeg også glad for det. Jeg elsker Marshall mest af alle; især når han er meget fuld eller bare spasser ud. Robin er også ret sød, Lily bliver bedre og bedre, og Barney og Ted er til at leve med. Denne sæson har været en af de bedste, faktisk, men mon ikke det snart er tid til at stoppe? Serien er foreløbigt fornyet med en ottende sæson.


Og så må jeg lige nævne femte sæson af MAD MEN, der faktisk har overrasket mig positivt. Don Draper virker helt menneskelig, hans unge kone er SÅ sød, og for en gangs skyld er jeg faktisk interesseret i, hvad der sker i deres verden. Det bliver vist samme aften som Game of Thrones, så det kommer dog naturligvis i anden række.

Når der ikke lige er nye afsnit klar af disse serier, ser jeg FRIDAY NIGHT LIGHTS, men det fortjener helt sikkert sit eget indlæg, da den ryger direkte i top ti. Jeg er halvvejs i anden sæson, og det er rørende og spændende og tåkrummende og fantastisk. Der går nok lidt tid før jeg er igennem alle fem sæsoner, men indtil videre må jeg bare lige nævne, at denne serie har det ubetinget bedste soundtrack nogensinde. Explosions In The Sky har lavet musik til serien, hvilket er et match made in heaven, og også Bright Eyes og mine gamle favoritter ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead optræder op til flere gange på soundtracket. Og Julie har en Liars-plakat på sit værelse!

Hvad ser du for tiden?

6 kommentarer:

  1. Jeg blev så glad over at læse om FNL, at jeg kun kan reagere med en rask omgang Zou Bisou Bisou her en blæsende torsdag aften!

    SvarSlet
  2. tine, du har så god smag! virkelig. det hér indlæg var alt jeg havde brug for lige nu, for... ved du hvad... DU ER DEN BEDSTE JEG KENDER - ever

    SvarSlet
  3. Sofisten: FNL er jo så godt, at hele bloggen burde handle om serien - og kun den. Men det ville nok være lidt for meget, alligevel.

    Rannvá: Du er dælme sød. Glæder mig til at se flere tv-serier sammen med dig. Og glæder mig til i morgen!

    SvarSlet
  4. Synes selv at Game of Thrones-bøgerne er fantastiske. Er i gang med at se Season 1 og er ikke skuffet:)

    SvarSlet
  5. sjovt, jeg synes, at parks har været ret skuffende i år og klart den dårligste sæson (udover første sæson, som ikke rigtigt tæller), mens community efter en lidt rodet start har været fuldstændigt på toppen efter det kom tilbage.

    indtil videre er community i hvert fald helt klart min komedieserie #1 i år. er dog ret sikker på, at louie kommer og smadrer alt om en måned.

    jeg ser også fringe for tiden. midt i fjerde sæson, som desværre er temmelig dårlig.

    har du set new girl?

    SvarSlet
  6. Tina: Jeg er også virkelig glad for, at jeg begyndte at læse A Song of Ice and Fire. Det gør overhovedet ikke tv-serien dårligere - og jeg nåede at se første sæson før jeg læste bøgerne, så det er alligevel deres ansigter, jeg har i hovedet når jeg læser.

    Chrelle: Jeg har været glad for Parks. Det har bare virkelig taget mig med storm, eller noget. Louie har jeg slet ikke set endnu, men den er prioriteret højt på min liste over kommende serier, jeg skal se. New Girl har jeg ikke set (endnu). Er det godt?

    SvarSlet