mandag den 4. juni 2012

my misery's so addictive

Puh. Så er det overstået. Min skriftlige eksamen i tysk fonetik. Spørgsmålet var faktisk rigtig godt - det handlede om klusilerne, som jeg har ret godt styr på. Jeg kunne svare på alle fire delspørgsmål, og kun enkelte gange kunne jeg ikke finde eksempler i teksten eller huske alle måderne, hvorpå f.eks. /b/ distribueres, men overordnet synes jeg det gik godt. På cyklen på vej hjem konstruerede jeg en facebook-opdatering i hovedet, noget i retning af: "Fonetik, din klamme kælling. Hvis jeg ikke har besejret dig denne gang, sker det aldrig!", og jeg glædede mig til en masse likes og klap på skulderen. Pludselig blev jeg dog ramt af en grum mistanke, og det første jeg gjorde, da jeg kom ind af døren herhjemme, var at tjekke udlydshærdning én gang til. 

Det skulle jeg aldrig have gjort. Det er umuligt og totalt meningsløst at forklare, men jeg har misforstået undtagelsen (for dem er der en million af) af udlydshærdningen (som jeg ellers godt forstår), der kommer i forbindelse med l, n og r. Kort fortalt, jeg troede de kom før den pågældende klusil, men de kommer efter. Og nu er store dele af mit spørgsmål tre, samt en lille del af spørgsmål fire direkte forkert. Det kan simpelthen ikke være rigtigt. Det er SÅ irriterende, at jeg svarer forkert på noget, som jeg ellers har helt styr på. Hvis det gør at jeg dumper, bliver jeg virkelig ked af det. Men jeg tror ikke, at jeg dumper. Det meste andet er helt rigtigt, og jeg har ikke udeladt noget vigtigt. Hvor ville jeg dog ønske, at det var en mundtlig eksamen, for så kunne søde Marie stoppe mig, inden jeg kørte helt ud af et forkert spor - for resten af stoffet har jeg altså styr på. Det betyder dog også, at jeg er optimistisk. Skulle jeg dumpe, må jeg overbevise administrationen om, at jeg fortjener endnu et forsøg - for jeg ved, at jeg kan bestå nu. Det betyder dog, at jeg alligevel ikke opdaterer min facebook helt så kækt.  

Uanset hvad er det slut for denne gang, og jeg har gjort alt hvad jeg kunne. Jeg har derfor belønnet mig selv for indsatsen og købt to billetter til Copenhell, hvor Nanna og jeg skal se Marilyn Manson! Jeg glæder mig ustyrligt meget, og festivalen starter meget passende fredag eftermiddag - hvor jeg om formiddagen har været til min sidste eksamen i mediesociologi. 

6 kommentarer:

  1. Det er virkeligt sort snak, det der. Aner simpelthen ikke hvad det er at du skriver om, bortset fra at du har været til eksamen, og jeg forstår godt, hvis det er svært at holde styr på de termer, som jeg jo slet ikke forstår.
    Jeg hhåber det er gået fint, og at du består, det synes jeg du fortjener, du har da virkeligt knoklet med det fag!

    Uh, koncerter, jeg har vældig lyst til livemusik!

    SvarSlet
  2. Jeg tror, det er gået helt fint! - trods misforståelser :)
    Hurra for overstået eksamen!

    SvarSlet
  3. Ja, hurra hurra for overstået eksamen! Jeg ved godt, at halvdelen af mit indlæg er totalt volapyk, men måtte jo forsøge at fortælle om det på én eller anden måde! :)

    SvarSlet
  4. Jeg kan godt lide når du nørder. Også selvom jeg ikke forstår noget som helst af det der...

    SvarSlet
  5. Jeg smed også en eksamensopgave efter RUC, hvor det viste sig at jeg havde byttet rundt på noget simpelt, som jeg ellers godt vidste. Men fordi jeg åbenbart holdt fast i den udtalelse igennem hele opgaven, så var det tilgiveligt - og jeg endte med 7.

    Med andre ord, så hold fast i optimismen. Jeg tror på dig! :)

    SvarSlet
  6. Lærke: Det er faktisk meget sjovt at fordybe sig i noget, der overhovedet ikke giver mening for andre. :)

    Nadia: Tusind tak! Det hjælper altså med jeres støtte. Og jeg har også holdt fast i min forkerte antagelse hele vejen igennem spørgsmålet, og selvom det er forkert, har jeg jo fattet princippet. 7 er altså en fin karakter - er jeg efterhånden begyndt at synes... :)

    SvarSlet