lørdag den 18. august 2012

all the trouble at my fingertips

Eftersom jeg skal aflevere opgave om 48 timer, tænkte jeg at nu ville være et glimrende tidspunkt at diskutere et ofte overset emne, nemlig den polske valuta. For helt ærligt - der er altså gået noget fuldstændig galt. Kursen ligger på omkring 1,8, men for nemhedens skyld gangede vi bare med to, da tingene alligevel var så billige. 50 zloty-sedlen er altså ikke engang hundrede danske kroner værd, men den er alligevel stort set ubrugelig. Næsten ingen steder vil de tage imod sedler større end en tyver, og selv dén rynker de på næsen af flere steder - blandt andet i et helt normalt supermarked. Og eftersom hæveautomaten kun spyttede store sedler ud, komplicerede det tingene en smule - vi kunne kun bruge dem, når vi var ude at spise. Det lyder meget first world problem-agtigt, men det var faktisk ret irriterende. Dertil kom et hav af mønter, helt ned til én øre, eller hvad det nu hedder på polsk. Det holder jo ikke. Jeg var lykkelig, da 25-øren endelig døde i Danmark, og min største indvending mod euroen er genindførelsen af små mønter. Jeg må dog slutte med at sige, at det alligevel har sin charme at være i et land, der har sin egen valuta -besværlig eller ej. Nå, det var bare lige dét, jeg ville sige.      

Ingen kommentarer:

Send en kommentar