onsdag den 1. august 2012

counting shadows in the sun

Fra vores stuebalkon i Lofer kunne vi ane en lille Jesus på korset og et par små bygninger i baggrunden, halvvejs oppe af bjerget og halvvejs skjult af træer. Min far, Silke og jeg tog igen vandreskoene- og poterne på, og så gik turen ellers ind i skoven. Stien var fyldt med hårnålesving, og ved hver drejning stod en ny post, der afbildede stadigt flere frygtelige situationer for stakkels Jesus. Fjorten i alt faktisk - vi gik nemlig mod et Kalvarienberg, et af mange valfartssteder for katolikker, hvor Kristus på korset i legemsstørrelse våger over hele byen. Min far lærte mig hvad INRI betyder, og jeg blev rørt over at se billeder af alle de unge mænd fra byen, der mistede livet under krigen. Vi fandt billedet af en ung mand med samme navn som vores værtsfamilie, alt for unge knægte på seksten år samt flere søskendepar. Et par brødre døde som sytten og nittenårige. En hel generation af mænd i byen blev simpelthen udryddet på samme tid. Det ved jeg næsten ikke, hvad jeg skal sige til. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar