onsdag den 22. august 2012

Daniel Clowes - The Death Ray

Jeg købte Daniel Clowes' The Death Ray i en kæmpestor hardbackudgave i Amsterdam, og den er en af de flotteste tilføjelser i min samling af graphic novels.  Den handler om en helt almindelig teenager, der pludselig får superkræfter - og det udvikler sig til tider ganske besynderligt. Karaktererne i en tegneserie af Daniel Clowes rangerer stort sit altid fra liiiidt kiksede til de yderste tabere. The Death Ray er ingen undtagelse - og det fungerer overraskende godt at koble superhelteuniverset med en kikset teenagetilværelse. Hovedpersonen er Andy, en lidt whiny teen, hvis bedste ven lokker ham til at ryge smøger - og Andy opdager, at nikotinen får ham til at udvikle superkræfter. I hans tilfælde virker de bare overhovedet ikke befriende, men nærmest som en ekstra byrde - hvilket faktisk virker helt befriende. Jeg er glad for The Death Ray og glad for Daniel Clowes.

3 kommentarer:

  1. Uh, den vil jeg også læse.Hvorfor har jeg ikke flere penge til bøger.Eller plads. Damn it!

    SvarSlet
  2. Måske kan man låne den på Københavns biblioteker? De har efterhånden en del graphic novels, også på originalsproget. Men ja, kan godt forstå, at du gerne vil have den til at stå på hylden - den er nemlig flot. :)

    SvarSlet
  3. Jeg låner dem oftest på bib, så ja måske er den også at finde!

    SvarSlet