mandag den 13. august 2012

OFF Festival Katowice, pt. I

Fredag eftermiddag åbnede festivalpladsen i Katowice endelig - i højt solskin og med iskolde, stadigt billige øl. Vi var blevet fortalt, at man ikke måtte drikke øl foran scenerne, så vi havde forestillet os et usselt indelukke pakket med mennesker, der hurtigt tyllede øl for at komme tilbage til musikken. Sådan var det ikke helt... Rundt omkring en lille sø fyldt med dunhammere var sække- og liggestole strategisk placeret under enten en parasol eller et skyggefuldt træ, og det var tit meget tillokkende bare at blive siddende og høre musik fra den store scene, end at gå på eventyr i de mindre teltscener. Maden var også overraskende god - jeg levede af vegetarpanini og stegte nudler - min eneste anke var manglen på coca cola. Toiletterne var, som festivaltoiletter nu engang er, men der var rigeligt af dem, og de lå i skygge ved nogle træer - stort plus. 

Og musikken! Jeg blev meget, meget positivt overrasket over de koncerter jeg fik set. Har ellers brugt de sidste måneder på at være muggen over manglen på gode navne - og aflysninger af de navne, jeg helst ville se. (Akron/Family, jeg kigger på jer!) Men det gjorde mine aftener meget mindre stressende at jeg ikke skulle forholde mig til tusind overlap, eller skynde mig fra sted til sted. Torsdag startede med et enkelt nummer af Colin Stetson i et aaaaalt for varmt telt - ja, du kan få lyde ud af din oversize saxofon, men nej, det lyder virkelig ikke godt. Rykkede hurtigt udenfor til den store scene og Kurt Vile, som leverede en fin og stenet koncert. Perfekt start på festivalen for mit vedkommende. Converge (billedet) var et af de navne, jeg ville se - og det var da også en super fed koncert. Converge må være det mest høflige band i hele metalverdenen - forsanger Jacob Bannon udtrykte hele tiden sin taknemmelighed over at være blevet inviteret til at spille. Aftenen sluttede lidt tidligt for mit vedkommende, og jeg gik glip af Mazzy Star, men jeg var godt tilfreds.

4 kommentarer:

  1. Gosh, det ser jo alletiders ud!

    SvarSlet
  2. orv, ja, det gør så! og du scorede sækkestolen! good on you.

    SvarSlet
  3. Det var virkelig også alletiders! Men Rannvá, sækkestolen var klart at trække nitten. Den blev helt varm, og klistrede op af solsvedig hud, og jeg fik den kun, fordi jeg kom sidst. :)

    SvarSlet
  4. yeah. liggestolene ftw!

    SvarSlet