mandag den 5. november 2012

the untied shoelaces of your life

I morges trodsede jeg regn og blæsevejr og cyklede til lægen, hvor jeg fik første omgang af HPV-vaccinen. Jeg har sagt til mig selv tusind gange at jeg skulle få det gjort, men min mors sygdom har nok været den sidste motivationsfaktor. Ikke at vaccinen kan hjælpe mod kræft i bugspytkirtlen, men så er der da forhåbentlig en fire-fem andre former jeg kunne stryge af listen. Jeg bestilte tiden hos min strenge lægesekretær (som jeg har skrevet om flere gange, fordi vi altid kommer lidt op at diskutere - og jeg er ellers et ret autoritetstro og forholdsvist konfliktsky menneske) i sidste uge, og samtalen forløb ca. sådan her.

Mig: Jeg vil gerne bestille en tid til HPV-vaccinen. Jeg er fra 1985, så jeg kan lige nå det.
Sur lægesekretær: Ja, du kan nå at være med i programmet. Men den sidste vaccine skal du jo selv betale for.
Mig: ..?
Sur lægesekretær: Tilbuddet kører kun indtil nytår, så du kan kun nå at få de to første gratis. Du skulle have været lidt tidligere ude. Ordningen startede allerede i august.
Mig: Jeg var helt overbevist om, at ordningen kørte til udgangen af 2013. Hvor meget skal jeg selv betale, så?
Sur lægesekretær: Det ved jeg virkelig ikke. 12-1300 kr, tror jeg. Det er jo billigt sluppet for sådan en god vaccine.
Mig: Jeg ved ikke om 1300 er billigt sluppet, når jeg nu havde en forventning om det var gratis. Er du helt sikker på, at det ikke kører i 2013 med?
Sur lægesekretær: Det er jeg ret overbevist om. 
Mig: Okay, jeg skal jo have den uanset hvad, så lad mig bare bestille en tid. 

Jeg får en tid, sætter mig tilbage i stolen og får øje på en KÆMPESTOR plakat, der fylder halvdelen af opslagstavlen. "HPV-vaccine, nu gratis til kvinder født i 1985-1992. Ordningen kører til udgangen af 2013." Jeg rejste mig op igen, henledte forsigtigt den sure lægesekretærs opmærksomhed mod plakaten (ingen hoveren her, jeg er faktisk lidt bange for hende), og i stedet for at indrømme, at hun havde taget fejl, sagde hun: "Jeg har fået nogle andre oplysninger, men sådan som det står der, kunne det godt se ud som om du kan få dem alle gratis." 

Nogle gange bliver man lidt træt. Min egen læge er til gengæld så fantastisk, at jeg gerne tager den sure lægesekretær med i købet. Hun var faktisk også meget sød i dag, da jeg fik stikket. Men ja - hermed (endnu) en opfordring. Det er et godt tilbud, så jeg synes I skal gøre det, hvis I har muligheden. God mandag herfra.  

4 kommentarer:

  1. Sikke da en irriterende, nederen og uhøflig sekretær!! Hold nu op! :/
    Den gælder til udgangen af 2013, ja! Men jeg spurgte min læge, eftersom vaccinen jo tager omkring et halvt år i alt, før man er igennem, om man egentlig skulle betale, hvis man nu havde fået det første stik inden udgangen af 2013, men man stadig manglede, om man så skulle betale og der sagde hun nej, for så snart du fik dit første stik i perioden, hvor den er gratis, så er resten af processen også gratis :)

    Jeg fik mit første stik for en måned siden, så mangler stadig to :)

    SvarSlet
  2. Ja, hun er altså lidt speciel.

    Tænkte også det måtte være gratis, hvis man bare havde påbegyndt behandlingen, men min lægesekretær har tydeligvis ikke tjek på det. Jeg læste godt du havde fået et stik! :)

    SvarSlet
  3. Irriterende med sure sekretærer. Jeg får altid lyst til at spørge min, om hun ikke skulle finde et sekretærjob hvor man ikke skal snakke med mennesker, hvis hun virkelig er så træt af det. Begynder også at tro at hun har vis-nummer og ikke gider tage den når det er mig der ringer :D


    Heldigt du kan nå det :) Jeg fik min vaccine da den kostede DYRT og nu er jeg lidt irriteret over at det er gratis.

    SvarSlet
  4. Hehe, kunne være jeg skulle spørge min sekretær om det næste gang. Men det tør jeg nok ikke.
    Kan sagtens forstå du er lidt irriteret. Det er også mange penge. Og så bliver du straffet for at have været tidligt ude, det er da også lidt strengt.

    SvarSlet