mandag den 31. december 2012

we'll find a way to offer up the night tonight

Her på årets sidste dag vil jeg vise jer mine helt overvældende fine julegaver. Min far har altså klaret julegaveindkøbene over al forventning, og især de to smukke Andy Kehoe-tryk reddede min juleaften. Jeg har elsket Andy Kehoe i årevis, men har altid været lidt for nærig til at bestille tryk hjem fra USA - så er det godt man kan ønske sig dem i gave. Min søster havde fundet den flotte blå kasse og de nuttede spøgelser til mig, og de passer fint med Kähler-lyshuset, som jeg også havde ønsket mig. Min kæreste har sørget for underholdningen den næste måneds tid inden jeg starter på universitetet igen - jeg skal spille Assassins Creed dagen lang. Min far har også sørget for mere underholdning - jeg kan lege lidt mere med mit kamera med det ekstra hukommelseskort, fjernudløser og beskyttelsesfilter - og da posten ringede på den syvogtyvende, havde hun hele fem bøger med til mig, som min far også havde bestilt til mig. Har efterhånden slidt min søsters udgave af "Det Gyldne Kompas" helt op, og de har manglet i min egen samling pinligt længe, men ikke længere! Kåre har snakket om Justin Cronin i særdeles rosende vendinger, så dem glæder jeg mig også meget til at kaste mig over. Det er de bedste gaver jeg har fået i årevis - tak, tak, tak!
 
Rigtig godt nytår derude - og pas på jer selv. Jeg kan heldigvis blive indenfor i ly for det farlige fyrværkeri, for vi bliver her på Amager. Vi skulle egentlig kun have været tre, men nu bliver vi otte, og det begynder at ligne en rigtig fest. Nu må jeg hellere få skrællet nogle kartofler, så min kæreste kan lave flødekartofler lidt senere. Tak for i år!  

4 kommentarer:

  1. Dejlige gaver med masser af hygge indbygget!
    Håber du kom godt ind i det nye år!

    SvarSlet
  2. Ja, mine gaver indbyder virkelig til hygge. Det er rigtig dejligt. Jeg kom godt ind i det nye år, bestemt. Nu må vi se, hvad det har at byde på.

    SvarSlet
  3. Hvor herligt at se Cronin bøgerne! Dem kommer du til at blive glad for.

    Jeg fik til gengæld afsluttet 'The Stand' i løbet af juleferien, hvilket er min blot anden Stephen King bog nogensinde (den første var den danske udgave af 'The Shining', læst engang i gymnasietiden. 'The Stand' efterlod mig med lidt blandende fornemmelser. King skriver godt og sindssvagt kreativ. Men bogen var meget lang, og jeg tror egentlig ikke at King gjorde den en tjeneste ved at genudgive den med 400 sider ekstra i 1990. Dels synes jeg han bygger en fremragende og voldsomt uhyggelig stemning op, blot for at drukne den i et langt mellemstykke i Boulder, der egentlig ikke er særskilt interessant. Mest skuffende er Randall Flagg, der bogen igennem er absurd uhyggelig og ond, blot for at vise sig som lidt af et antiklimaks i sidste halvdel i Las Vegas. Det ærgrer mig, for 3/4 af bogen er han noget nær den bedste skurk, jeg er stødt på. Samlet set: 4 ud af 6 stjerner. Den havde fået 5, hvis ikke det var for de alt rigeligt beskrivende perioder.

    SvarSlet
  4. Godt at høre fra dig, Kåre! Jeg er ret enig i dine kritikpunkter af The Stand, det er nemlig som om gassen fiser lidt af ballonen i den store finale, og så er Flagg slet ikke så slem alligevel. Jeg læste den første gang da jeg var tolv, og der havde han altså en noget større effekt på mig. Han er også über-skurken (eller en af dem) i Dark Tower-serien, og min glæde over at se karakterer optræde på tværs af romanens grænser, har muligvis overskygget objektiviteten en smule. Han ER altså en evil mothafucker! Min far læser helst romanen som den fremstod oprindeligt. Måske skulle jeg også prøve det engang. Men det virker til, at du har været ret godt underholdt - og det er ofte målet med Stephen King, i hvert fald når jeg læser. Håber ikke du stopper her; som du nok har fået indtryk af, er de forholdsvist nemme at komme igennem (det er jo ikke dem alle, der er på tusind sider!).

    SvarSlet