søndag den 17. februar 2013

love comes in different ways

I eftermiddags satte jeg punktum for en rigtig dejlig weekend ved at tage min kæreste under armen og slæbe ham med ud i kulden til demonstration for ændring af hundeloven. Det ærgrer mig, at tonen i debatten efterhånden er blevet noget skinger, og jeg er også godt klar over, at der virkelig findes mange idioter derude, der ikke burde have nogetsomhelst med dyr at gøre - slet ikke en kæmpestor muskelhund de ikke kan styre. Men loven, som den ser ud lige nu, er altså en fuldstændig grotesk og uholdbar lappeløsning uden forståelse for hundes natur, og det kan ingen være tjent med. Fjortenhundrede hunde er de sidste to år blevet aflivet pga. hundeloven, og jeg tvivler altså stærkt på, at de alle har været bidske, farlige og ubehagelige. Jeg (og de fleste andre tilstedeværende) ønsker en ændring i definitionen af et skambid - og en ophævelse af raceforbuddet, da det er dybt godnat at aflive en hund alene på baggrund af dens race. Prinsessen, som jeg græd over for et par uger siden, er et virkelig godt eksempel - teksten er taget fra Dyreværnet. 

 "Et af de mest absurde eksempler på dette var sagen om Prinsessen. Prinsessen blev i sommeren 2012 reddet fra mishandling af en civilbetjent, der overværede, hvordan den sagesløse hund blev sparket og slået. Med blodsprængte øjne blev Prinsessen anbragt på Dyreværnets internat, hvor hun langsomt kom sig. Dyreværnet kæmpede for, at den imødekommende og tillidsfulde hund kunne bortadopteres evt. til udlandet, hvor Prinsessen, der var en amerikansk staffordshire terrier, ikke er anført som en ulovlig race. Men foreningen kæmpede forgæves. Efter næsten to måneders ophold på Dyreværnets internat, faldt dommen over Prinsessen: aflivning. I forbindelse med sagen om Prinsessen, producerede en af Dyreværnets mange tilknyttede dyrevenner en kort film om Prinsessens sidste time. Den hjerteskærende film kan ses på:http://www.youtube.com/watch?v=A6f9um9UtaQ"

Det er IKKE i orden! Men det er jeg heldigvis ikke den eneste der synes, og i dag dukkede over tusind mennesker op for at udtrykke deres utilfredshed. Vi gik fra Polititorvet til Christiansborg, hvor der var taler, god stemning og søde hunde i massevis. Jeg håber virkelig, at der snart kommer en ændring af loven, men mit allerstørste ønske er et dyrepoliti i Danmark, der uafhængigt af det almindelige politi tager sig af alle dyrs velbefindende. (Også dem, der ikke ligger i sofaen eller kommer med på ferie - finder det i samme ombæring absurd at se folk i pels til demonstrationen i dag, men det er en helt anden snak.) Resten af min weekend har været noget mindre følelsesladet, men ikke mindre spændende - men det må I høre om en anden gang.  

2 kommentarer:

  1. Jeg ville bare så gerne ha været med!

    SvarSlet
  2. Jeg ville også rigtig gerne have haft dig med - og Silke, selvom det måske nok ville være lige en tand for spændende for hende. :)

    SvarSlet