torsdag den 21. februar 2013

my eyes never forget, you see

I går var Lærke og jeg på Designmuseum Danmark og se udstillingen "Pladecovers - Vinylens Revival". Det var en super hyggelig eftermiddag, og en rigtig fin udstilling, som jeg egentlig ikke havde haft så høje forventninger til inden. Langt de fleste pladecovers kender man, eller jeg, jo i forvejen, men opdelingen af dem og det helt særlige fokus der var på dem, gjorde det til noget helt specielt. Jeg var naturligvis glad for samlingen med dyr på (surprise), men også pladerne med psykedelia- og nøgenhedscovers var ret fine. I den sidste samling var der endda en Pulp-plade (This Is Hardcore), hvilket fik mig til at synes endnu bedre om den. Bagerst i rummet var nogle stole, et par pladespillere og nogle kasser med plader, og jeg fandt den utroligt flotte Mariah-plade. Billedet er tilegnet min kæreste og de (forbavsende mange!) af mine venner, der i ramme alvor mener, at hun synger skidegodt. Tsk tsk tsk... 

Det koster halvfjerds kroner at komme ind, hvilket måske er lige i overkanten, men med  henholdsvis studie- og pressekort kunne vi komme ind helt gratis. Resten af museet er også meget interessant, om end flere af udstillingsgenstandende virker lidt... vilkårlige. Jeg anede ikke, at museet eksisterede, men nu kan jeg også krydse dét af på min liste - har et mål om at besøge alle museer i København. Efter et par timer gik vi på Halifax og spiste en kæmpestor burger med gedeost og champignon (men ingen cola! Nej, jeg skal ikke have en speciel 'Halifax-cola', tjenertype, der ellers var helt vildt flink.) Det allerbedste ved i går var at se Lærke igen og rigtig få snakket, men en lækker caféburger og en musikudstilling var en ret perfekt anledning til det. 

9 kommentarer:

  1. Jeg er helt uforstående overfor de spydige kommentarer om Mariah-pigen. 'Fantasy' og 'Honey' er to af de bedste sange. Nogensinde. Og i den anledning vil jeg dele tre af de sange, som hun samplede i netop de ovenstående mageløse kreationer:

    Fra 'Fantasy'
    http://www.youtube.com/watch?v=-9d9FA3fCf4

    Fra 'Honey'
    http://www.youtube.com/watch?v=KT6DNm5Z1hw

    og

    http://www.youtube.com/watch?v=Lq1RCMROWDo

    SvarSlet
  2. Bedste museum ever! :p
    Jeg vil se virkelig gerne se udstillingen, især hvis der er noget Bowie - hvilket der må være - og noget zeppelin og Depeche Mode. Haha, som jeg iøvrigt havde lyst til at kommentere på du brugte i en overskrift, but didn't - you know why now :)

    SvarSlet
  3. Rannvá, du er jo helt skør.

    Kåre, jeg havde virkelig troet jeg kunne regne med dig! Du skuffer mig lidt. Men nu har jeg til gengæld hørt noget old-school hip-hop her fra morgenstunden, og det er jo ikke så dårligt. Og 'Genius of Love' er her i første gennemlytning bedre end Mariah nogensinde har lavet.

    Stine, hvis du har studiekort er det jo gratis, så jeg synes bestemt du skulle kigge forbi. Plakaten til udstillingen er en rodebutik af referencer til de kendte pladecovers, og her har pigen Aladdin Sane make-up på. :) Så der er bestemt noget Bowie, og også noget Depeche Mode. (Men ingen Smashing Pumpkins, f.eks. Udvælgelsen er en anelse vilkårlig, synes jeg.)

    SvarSlet
  4. Øj, den der mini pladespiller er da det mest bedårende, jeg længe har set :D Lige til at liste i tasken...

    - Anne

    SvarSlet
  5. Anne, ja, den er nemlig ikke til at stå for! Har du set Moonrise Kingdom? Der render hun også rundt med en sød, lille rejsegrammofon. I want!

    SvarSlet
  6. Det har jeg ikke nej, men den er godt nok sød :D Kan være jeg skal kigge på, om den kunne være noget for mig.

    - Anne

    SvarSlet
  7. Anne, jeg genså lige Moonrise Kingdom i går, og den er bare så fin. Lidt underlig, men virkelig en rigtig hyggelig film, som jeg bestemt kan anbefale. Pladespilleren er ikke helt lige så sød som den her, men alligevel...

    Lærke, selv <3

    SvarSlet