onsdag den 4. december 2013

I wanna fill her heart with forget-me-nots

Det er stadig lidt uvirkeligt for mig, at min bedstemor er død - mest fordi det kom helt ud af det blå, selvom hun selvfølgelig lige var fyldt halvfems. Jeg er ikke på samme måde i sorg, som da jeg mistede min mor, men det er nok meget naturligt. Min bedstemor var ved at blive ret dement. Hun kunne heldigvis sagtens kende os, når vi besøgte hende, men hendes korttidshukommelse var ikke-eksisterende, og det vidste hun godt selv. På en måde er det godt, at hun fik fred på denne hurtige og smertefrie måde, når det nu skulle være. Og det skal det vel, når man er halvfems. 

Det betyder dog ikke, at jeg ikke er ked af det - for det er jeg. Har heldigvis et væld af  gode minder om hende og gården hun boede på da jeg var barn, for hun var en rigtig bedstemor, der var god til at bage kage, fortælle historier og plukke bær med os i den store køkkenhave. Laden var lejet ud, men min søster og jeg måtte gerne gå derind for at gynge i hængesofaen eller køre fingrene igennem bunkerne af korn. Nogle gange måtte vi også tage en håndfuld korn til vores imaginære heste, som vi havde opstaldet i den tomme grisestald ved siden af. De heste levede som konger! Når vi var sultne, lokkede hun med nybagte kanelsnegle eller en skive franskbrød med hjemmelavet jordbærsyltetøj, og til aftensmad lavede hun den bedste flæskesteg med brun sovs og kartofler. Jeg kommer til at savne hende, men jeg er også taknemmelig for, at jeg ikke oplevede at miste mere af hende inden det skete. Og så er jeg rigtig glad for, at det kun er to uger siden jeg så hende sidst. Der kørte vi en tur ud omkring Als Odde og så solnedgangen, og det er et godt sidste billede at have af hende. 

5 kommentarer:

  1. Hun lyder som den bedste Bedste nogensinde!

    SvarSlet
  2. Ægte Bedstemor. Og så fin en dame, hun var.

    Hvor er det dejligt at læse dine fine ord om hende, de rører mig skisme.

    Jeg kan slet ikke bære tanken om at min bedstemor også en dag er væk. Hun er den tryggeste person i mit liv, men håber det bliver på samme måde som din bedstemor forlod livet.

    SvarSlet
  3. Lærke, det var hun virkelig også!

    Pille, mange tak for din fine kommentar. Hun var virkelig et dejligt menneske. Puha, jeg håber du får lov at beholde din bedstemor længe endnu. Det er svært i øjeblikket, men jeg prøver at skubbe tankerne om død væk - jeg kan nemlig heller ikke overskue, at flere mennesker i mit liv en dag skal dø.

    SvarSlet
  4. Årh, hvor trist :( Det er jeg ked af at høre, selvom jeg godt kan forstå at du er glad for at hun tog afsted inden hun ikke var sig selv længere. Det ville man jo også selv være ked af :(

    SvarSlet
  5. Kristina, mange tak. Det er rigtig trist. I dag tager jeg hjem til min far, og i morgen skal vi til bisættelse. Sådan er det.

    SvarSlet