tirsdag den 28. januar 2014

come in my cave and arrest me for my mistakes

 Lige udenfor Cabarete, hvor vi bor (indtil i morgen, suk), ligger en af øens mange nationalparker. Der bliver virkelig gjort meget for at bevare den smukke natur, og resultatet er et grønt og frodigt land, i modsætning til øens anden halvdel Haiti, der er næsten helt gold og bar. Der var et par kilometer derud - vi gik, for det er nu engang den bedste måde at få oplevelser på, og på vejen kom vi forbi nogle af de mere autentiske kvarterer i byen (i modsætning til den turistede hovedgade). Min kæreste fik endelig prøvet en 'Kola Real', som de reklamerede for alle steder, men han var kun semibegejstret. Bedre var den iskolde vand, som jeg helt uhørt valgte over en almindelig cola. Så er der varmt! Ved indgangen til parken tog Marcos imod os; en meget veltalende ung fyr, der tydeligvis elskede sit job og naturen, og vi gik rundt i et par timer sammen med ham og et enkelt andet par, og vi fik lov til at bære flotte, gule hjelme på hele turen - også når vi bare gik rundt i skoven. Fedt.
Marcus vidste en masse om de forskellige planter, og delte ivrigt ud af sin viden, men hovedattraktionen var nok de tre dybe grotter, hvoraf én var en meget smuk drypstenshule. Trapperne var sindssyge, og der var slet ikke køligt i grotterne, så sveden drev af os. Især mig, åbenbart, Marcus følte i hvert fald trang til at kommentere: 'You are sweating a lot'. Tak, makker. Fedt, at du lige fik pointeret dét. Men han havde ret - se bare mit fedtede fjæs. I grotterne lå smukke sommerfuglevinger overalt, for det er hjemsted for en stor koloni af flagermus, og der var også små, larmende frøer. Øen har ikke store pattedyr, men i stedet mange reptiler og fugle, som vi også fik set nogle stykker af. Det er ret specielt at se kæmpestore ørne kredse rundt over junglen - i hvert fald for lille mig, der aldrig før har været uden for Europa. Vi vendte tilbage til nationalparken et par dage senere til en afslappende tur i en robåd, men mere om det en anden gang. Nu skal jeg nemlig pakke, for i morgen skal vi desværre hjem. 

3 kommentarer:

  1. Det ser altså ud til at have været en skøn og begivenhedsrig tur, Tine! Hvert eneste indlæg, har gjort mig ferie-hungrende og total misundelig :D Jeg advare mod, at der herhjemme venter sne, sjap og kulde - husk at tage lidt solskin med hjem!

    - Anne

    SvarSlet
  2. Øj nogle skønne billeder. Kunne godt forestille mig at der var drønfugtigt i de grotter.

    SvarSlet
  3. Anne, det har været den bedste tur i mit liv. Det hele har bare været så spændende og anderledes - og samtidig varmt og lækkert. Som du kan se, lykkedes det mig ikke specielt godt at tage noget solskin med hjem. Desværre.

    Sine, ja, og så skulle vi stase op og ned af tusind trapper først, så jeg var HELT færdig! :)

    SvarSlet