mandag den 20. januar 2014

I'm going up the country, babe, don't you wanna go?

På trods af det uhyggelige Pepsi-hus, har de heldigvis også Coca Cola i STORE mængder, og det er meget billigt. :)
Vi besøgte nogle små landsbyer i en jeep, der hoppede og skramlede sig hen af de små veje, og det var en af de bedste oplevelser overhovedet. Selvom folk i visse områder, og især ude på landet, er ekstremt fattige, er det alligevel livsbekræftende at se deres farverige huse og glade børn. Børnene skal have skoleuniformer på, men staten hjælper med at betale dem - og desuden kan de låne lidt af hinanden, da de går i skole i flere 'hold' - nogle fra 08.00 - 12.00, næste hold fra 14.00 - 18.00 og de ældste børn går i skole om aftenen. Skolerne er nemlig ikke store nok til at have plads til alle på én gang, og desuden har nogle af børnene meget langt at gå - hvis de da ikke bliver kørt i de alternative skolebusser. Børnene ser ultranuttede ud i deres skoleuniformer - i det hele taget er jeg ved at dåne over kærhedsfaktoren blandt småfolket hernede, hvilket bekymrer min kæreste en anelse. Men de ER altså bare nogle lækre og smukke små basser - i det hele taget er folk hernede meget, meget smukke, med både afrikanske slaver, spanske kolonister og indfødte Taino-indianere til forfædre.

Kan I gætte, hvad denne plante bruges til? Jeg havde aldrig gættet det.
Vi besøgte et lille, økologisk landbrug og så produktionen af bananer, kaffe, kakao, papaya, kokosnødder osv. helt tæt på, og vi fik også lov til at kigge ind i den store families lillebitte hus. Plastic over møblerne så de holder længere, udendørs køkken og en bunke religiøse symboler synes at være standard - samt nogle helt vanvittigt farlige el-installationer, der gav mig enormt dårlige nerver. Det er kutyme hernede lige at stikke en fiks lille hjemmelavet ledning op til de store ledninger, så man kan få strøm - der er i øvrigt virkelig tit strømafbrydelser, der kan vare fra et par minutter til flere dage. Børnene ved bonden prøvede at sælge os blomster - vi gav dem en pakke tyggegummi i stedet, som de kastede sig over som gribbe. Jeg tror ikke på det gode i at stikke børn en pengeseddel, men det er svært at lade være, når de sådan gør sig til. Det var en virkelig god oplevelse at komme lidt ind i landet og se den 'rigtige' Dominikanske Republik, og noget jeg gerne vil gøre igen. 

4 kommentarer:

  1. Åh hvor spændende. Glæder mig meget til at høre mere om det hele :)
    Hvad bruges de røde bær til? Kan ikke regne det ud.

    SvarSlet
  2. er det ikke kaffe??? :) elelelsker billedet af det grønne hus med den åbne dør. det skulle lige været taget om natten. eller i tusmørke... lækreste farve! savner dig! drik tusind billigcolaer fra mig. og tag gerne et nuttet barn med hjem, jeg kan nok godt passe på ham/hende. vi har sygt mange ekstramadrasser og dyner og jeg kan vel nok godt undvære et stykke af min frysepizza i ny og næ. okay, men ja, SAVNER DIG KOM HJEM SNART DET BLÆSER FOR VILDT hehe. kram

    SvarSlet
  3. Der er virkeligt pænt, og og jeg kigger ud af mit vindue og savner et farvemylder af samme kategori.

    Livsnyd max!

    SvarSlet
  4. Mette: Bare vent, du kommer til at blive træt af at høre om det hele, inden jeg er færdig med at fortælle og vise billeder. :) Som Rannvá rigtignok har gættet, er det nemlig kaffe på billedet! Måske er det fordi jeg ikke selv drikker det, at jeg aldrig har interesseret mig for det, men jeg anede ikke, at kaffe så sådan ud.

    Rannvá: Right on! Det er nemlig kaffe. Godt gættet. :) Jeg drikker cola nok for en to-tre mennesker, så vi kan jo bare sige, at jeg drikker for dig. Jeg skal prøve at se, om jeg ikke kan smugle en unge med i kufferten - det lyder til I har masser af plads. Det er nok bedst hvis den bor hos jer, i virkeligheden, og så kan jeg besøge jer, når jeg vil lege lidt. Jeg savner også dig! Men jeg gider altså ikke hjem endnu - vi snupper lige en uge mere. Kram.

    fasterfis: Man bliver helt glad i låget af at kigge på alle de farver. Det kunne Danmark altså godt lære noget af. Der er ikke meget farvemylder på Amager...

    SvarSlet