fredag den 10. januar 2014

to dungeons deep and caverns old

Jeg har endelig fået set anden del af Hobbitten i biografen, og det var bestemt hele ventetiden værd! Det føles så velkendt og trygt at vende tilbage til Midgård, og toeren er gennemgående bogen meget mere tro end den lidt skuffende første film. Jeg er vild med det mørke, det dystre og det voldsomme, og jeg ELSKER elverkongen Thranduil, der er en herlig blanding af Marilyn Manson og Lucius Malfoy. Martin Freeman er den perfekte hobbit, og især hans ansigtsmimik er helt formidabel. Når det så er sagt, så er der tre ting ved filmen, der trækker det samlede helhedsindtryk voldsomt ned. Mini-spoiler følger.

1. Tauriel. Selvom det føles en anelse naturstridigt at se Kate fra Lost springe rundt med spidse ører og bueskyde orker med uhyggelig præcision, er Evangeline Lilly faktisk godt castet, når der nu åbenbart skulle inddrages en kvinde mere i universet. Hun er en sød elver, og det generer mig ikke så meget at hun er der - lige indtil hun altså møder dværgen Kili og bliver forelsket?! WHAT THE EFFING FUCK! Jeg nægter at tro på, at tyve minutter med en dværg (okay, en af de mere flotte af slagsen) kan få Tauriel til at glemme 600-års flirten med Legolas, der jo må være alles drøm - elver eller ej. Dynamikken mellem Legolas og Gimli var et stort subplot i Ringenes Herre, hvor vi igen og igen fik understreget, at de to racer ligger meget langt fra hinanden. Not cool, Peter Jackson. 

2. Sauron. Han har overhovedet ikke noget at gøre i Hobbitten. Al respekt for forsøget på at forbinde de to film-trilogier lidt mere, men det virker helt forkert, at Sauron allerede dengang var begyndt at opbygge sin hær af orker og andet skidtfolk. Skulle han så have trillet tommelfingre i TRES ÅR indtil han besluttede sig for at sætte alt ind på at finde ringen? Det hænger ikke sammen.

3. Ed Sheeran. Åh gud. Værste rulletekst-sang EVER, der fuldstændig ødelagde den autentiske (ja!) følelse man havde af at være i en hel anden verden. Jeg vil have Enya eller mandekor, ikke Taylor Swifts grimme  eks-kæreste.

Det er selvfølgelig den risiko man må løbe, når man ser filmatiseringer af ens yndlingsbøger. Og som jeg prøvede at sige i starten, er jeg faktisk overordnet ret tilfreds med filmene. Det er bare ikke Tolkiens Hobbitten mere, men Peter Jacksons, og det må jeg så prøve at forholde mig til. Jeg er også godt klar over, at de fleste biografgængere ikke har tænkt to gange over mine kritikpunkter, men jeg ville stadig lige dele mine strengt subjektive tanker med jer. Har I set Hobbitten?       

4 kommentarer:

  1. Jeg er enig med Tauriel. Det er altså for plat - men havde regnet ud inden jeg så filmen at hun ville falde for en dværg. Troede bare det vare Thorin.
    Og Legolas er underlig. Han er slet ikke så smuk og elegant. Han formulerer sig underligt og ser så grov ud. Og tyk ud?

    Det med Sauron er for dumt. Hvis de vidste han var en trussel, så ville de nok være lidt mere opmærksomme. Og hvorfor skal han pludselig ha en fysisk skikkelse? Det er det værste ved filmen.

    Jeg kan godt li sangen, men vidste ikke at det var Taylor Swifts ex :(

    SvarSlet
  2. Jeg er helt enig! Jeg tænkte også på, at Legolas så lidt mærkelig og tykhovedet ud, og så tænkte jeg på, om det var med vilje - så han kunne se lidt yngre ud. Der går også lidt for meget Pirates i hans kampscener, synes jeg.

    Sauron er bare irriterende. Det kan ikke passe, at de bare ignorerer ham i tres år. Håber treeren har en nogenlunde forklaring på dét.

    Sangen er dårlig. :(

    SvarSlet
  3. Flot af Hollywood lige at forsøge at få Tauriel/Kili-flirten mere "realistisk" ved at lade Tauriel bemærke, at han altså også er høj for en dværg at være. Grimt.

    Højdepunktet for mig var helt klart Martin Freeman. Hans mimik og kropssprog er simpelthen forrygende. Især i scenerne i Smaugs hule var han helt i top. Nåh, ja - og så Cumberbatchs stemme, som gjorde det noget mere tåleligt, at Smaug plaprede nonstop. :)

    SvarSlet
  4. Jeg er helt enig i alt hvad du skriver. Så høj er Kili altså heller ikke. Han er trods alt en DVÆRG, det ligger ligesom i ordet. Cumberbatch har en perfekt ond stemme - måske derfor, at han også lægger stemme til Sauron. Det er altså lidt sejt at være de to superskurke i filmen på samme tid. Og ja, Smaug kunne godt nok ikke holde sin kæft, men det generede mig ikke så meget. :)

    SvarSlet