fredag den 7. februar 2014

with rain falling fast on the sea

Ud for Den Dominikanske Republiks østkyst kan man i januar og februar se store flokke af pukkelhvaler, der opholder sig i det dejligt varme vand for at parre sig og hygge sig lidt, inden de igen drager mod koldere himmelstrøg. Det var en chance, jeg ikke kunne lade passere, og det var da også en helt utrolig oplevelse at se de kæmpestore dyr så tæt på! Vi havde halvanden dag med dårligt vejr på vores ferie - der er trods alt også 'vinter' på de kanter - og den halve dag var altså mens vi var på hvalsafari, men jeg tror egentlig kun det var en fordel, der gjorde det nemmere at spotte dyrene i vandet. Turen ud på det åbne hav var en oplevelse i sig selv - båden fløj hen over KÆMPEstore bølger, hvilket var lige noget for mig! Jeg fik kuldegysninger over hele kroppen da vi så den første hval, og snart var der en lille flok på tre, som vi betragtede en halv times tid. De følte ikke lige for at hoppe i vejret mens vi var der, men mit pessimistiske jeg havde slet ikke forventet at se nogen, så det gjorde ingenting.

Når det så er sagt, så er det nok ikke noget jeg kunne finde på at gøre igen. Jeg havde bestilt turen igennem vores rejseselskab i en naiv forventning om, at de ville vælge en operatør der fulgte reglerne og IKKE stressede hvalerne, men jeg er ikke helt overbevist om, at det var tilfældet. Man skal på alle tidspunkter holde en afstand til hvalerne på mindst hundrede meter - men som det sidste billede vist illustrerer meget godt, var det langt fra tilfældet. I det mindste var vi der kun i den halve time man må opholde sig ved hvalerne, der var ingen snak om at svømme med dem, og jeg følte ikke, at vi decideret forfulgte dem på noget tidspunkt. Det er altid en svær balance at være dyreelsker - for jeg vil jo enormt gerne se de her dyr, men selvfølgelig ikke, hvis det decideret skader dem. Jeg vælger at tro, at hvalerne ville være svømmet væk, hvis de følte sig generede, og så vil jeg huske tilbage på dagen med glæde.

Vi har været hjemme i ni dage nu, og jeg har været udenfor tre gange. To gange i fakta, og så i dag, hvor min kæreste slæbte mig ud på en gåtur i regnvejret, fordi jeg bliver helt enormt trist af at være indenfor. Men jeg er stadig ikke helt frisk, og jeg har måttet melde mig syg på arbejde i denne uge, hvilket er ekstra åndssvagt, når man lige har holdt tre ugers ferie. I morgen prøver jeg dog igen, og så skal det altså helst lykkes.    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar