torsdag den 29. maj 2014

here we come mister airplane

I mandags cyklede min kæreste og jeg ud til lufthavnen, hvor vi på en stribe græs på Kystvejen fandt lige det sted, hvor flyene bragede hen over os når de lettede og landede. Jeg har altid fundet idéen om flyvemaskiner og lufthavne umådeligt interessant - de er næsten magiske og fyldt med uendelige muligheder; man kan fra det ene øjeblik til det andet bestemme sig for at rejse til verdens ende, og rent faktisk gøre det. Da jeg var yngre stammede fascinationen nok mest fra, at jeg aldrig havde prøvet at flyve (min første flyvetur gik til Malta med min gymnasieklasse da jeg var nitten), men selv nu bliver jeg lidt spændt, når jeg har en flyvetur foran mig. De er for mig forbundet med noget positivt og livsbekræftende; en rejse eller ferie og helt nye oplevelser, og allerede når man træder ind i lufthavnen, kan man næsten mærke luften sitre af forventning. Da min mor blev syg, fløj jeg et par gange til Aalborg fordi hun alligevel var indlagt dér, men de ture gælder ikke - man nåede jo næsten ikke at komme op i luften, før man var landet igen. Og ligesom med meget andet fra min mors sygdomsperiode har jeg næsten glemt det - de måneder er meget tågede i min erindring, til trods for at det kun er halvandet år siden.

Vi lå på ryggen i græsset og spekulerede i mulige destinationer for de forskellige fly - og hvad de rejsende mon skulle, når de nåede frem. Der var både bryllup, babyer og en ikke-trist begravelse involveret, og ellers skulle langt de fleste ifølge os på ferie, for forretningsmænd er kedelige. På tirsdag er det vores tur til at flyve igen - til Porto, og den tur kommer som sendt fra himlen efter en periode hvor jeg har haft det rigtig godt, men har været meget mere travl og selskabelig end jeg egentlig kan overskue. Det bliver godt med en uges pusterum, gode koncerter, spændende fiskeretter og lækker portvin, men inden jeg når så langt, skal jeg lige have overstået de sidste dage på arbejde - og allerførst tager jeg om lidt et smut til Valby for at hjælpe min veninde med at flytte.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar