fredag den 13. juni 2014

I'm standing on air with nothing holding me

Et af Portos knudepunkter er broen Ponte Luiz I, der forbinder det smukke gamle havneområde Ribeira med portvinskældrene i bydelen Gaia på floden Douros anden side. Det er et imponerende bygningsværk tegnet af Théophile Seyrig i 1881; en arkitekt, der tidligere havde arbejdet på Eiffel-tårnet og ladet sig inspirere deraf. Broens øverste del er nu forbeholdt metro og fodgængere, og jeg fik lokket en forbeholden kæreste med over den flere gange, selvom højder er noget af det eneste han er lidt ræd for. Der var godt nok også langt ned! Wikipedia siger 45 meter, men det føltes som flere hundrede, da vi krabbede os hen over rustne metalplader med kig til vandet. Udsigten var (også her) helt formidabel, og som det forskellige vejr på billederne antyder, måtte jeg fotografere lidt hver gang vi var i nærheden. Ponte Luiz I er en af hele seks kæmpestore broer på en relativt kort strækning, men det er klart den flotteste både at kigge på og fra, og til sidst kunne også min kæreste slappe af og nyde udsigten. 

Lige nu er det fredag aften, og jeg ville egentlig gerne have drukket et par øl med mine kollegaer, men efter en ti timers arbejdsdag og med tanke på et alt for tidligt mødetidspunkt igen i morgen har jeg i stedet trukket mig tilbage til sofahygge og Jimmynusning. Rigtig god weekend!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar