søndag den 13. juli 2014

in her face the mirror of your dreams

I dag gik vi på opdagelse i Garmisch-Partenkirchen og fandt den allerfineste lille oase midt i byen; nemlig 'Michael Ende-Kurpark', opkaldt efter den tyske børnebogsforfatter, der blev født og voksede op i byen. 'Den Uendelige Historie' har alle dage været en af mine favorit-fantasyfortællinger; mit eksemplar hjemme på bogreolen har jeg fået af min mormor, og det er selvfølgelig en tysk udgave. Parken var fredelig, grøn og smuk, og rundt omkring stod skulpturer inspireret af Endes univers. Der var også en random plastik-ko, som jeg lokkede Silke med hen til. Hun HADER køer, og knurrede af den i mindst et minut, før hun turde nærme sig - som billedet viser, slappede hun dog hurtigt af.

Den mest genkendelige figur var nok skildpadden Morla, 'Die Uralte', som Atréju aflægger et frustreret besøg efter hans smukke hest Artax blev overvældet af håbløsheden og sank til bunds i 'Sümpfe der Traurigkeit'. (I øvrigt et af min barndoms største traumer, og jeg tuder stadig lidt til den scene, når jeg ser filmen. Atréju var også en af mine allerførste forelskelser, for han var bare så uimodståeligt nuttet.) I parken var Artax desværre ikke, men i stedet en mærkelig enhjørning, hvis oprindelse jeg ikke lige fik fat i. Til gengæld var der en stor sten, der hed 'Der Brotzeitstein des  Felsenbeißers' - altså en lille snack til den stenædende kæmpe fra Den Uendelige Historie - se bare bidemærkerne i toppen.

En anden kendt og elsket historie af Ende er 'Momo', som der også var et par referencer til rundt omkring i alt det grønne; blandt andet et lille amfiteater. I parken var desuden en indendørs udstilling om forfatteren, men vi kunne ikke have hunden med ind, og jeg var også ganske tilfreds efter at have mødt skildpadden Morla. Med bjergene som baggrund var det en ganske eventyrlig tur, og så gjorde det ikke noget, at der var lidt overskyet.  

5 kommentarer:

  1. Smukke park/blomster/udsigts billeder, Tine.. - og nårh ja, flot ko-bænk B-) Det er ikke alle der for lov, at opholde sig inden i en ko og komme helskindet derfra!

    - Anne

    SvarSlet
  2. Anne, tusind tak! Nej, det er også første gang jeg ligefrem har været inde i en ko, selvom jeg er svært glad for de rutungede væsener.

    Tak, Lærke! Måske skal vi gense 'The Neverending Story' hvis vi trænger til en pause fra Hank Moody.

    SvarSlet