fredag den 29. august 2014

don't let yourself grow hungry now

Jeg har stadig ikke noget internet derhjemme, og nu er min datapakke på mobilen også opbrugt, så det er ren elendighed det hele. Det sidste jeg har hørt, er vist noget med internet i lejligheden igen omkring den tyvende september, men der er så absurd lang tid til, at jeg næsten helt har fortrængt det. Det kunne lige så godt være næste år. I dag er jeg mødt ti minutter tidligere på arbejde for lige at kunne færdiggøre dette indlæg, der lå gemt i kladderne og som er det bedste jeg kan gøre for jer lige nu. Regelmæssigt bloggeri har lange udsigter, og jeg er snart løbet tør for kladder til at fylde tomrummet, men her snakker jeg igen lidt om chips. Jeg savner min blog, og jeg savner de læsere, der allerede er skredet. (Har de fleste ikke bloglovin' eller en anden reader nu om dage? Så behøver man jo ikke desperat klikke sig ind flere gange om dagen for at tjekke, om jeg skulle have skrevet noget nyt om Svampebob eller Stephen King...) 

Indlægget om mine opdagelser på det portugisiske marked for chips og snacks har været lidt længe undervejs, da jeg med rette havde forventninger om at kunne tilføje et par tyske smagsvarianter efter min tur til Bayern. Jeg kan dog afsløre med det samme, at ingen af denne rundes chips bliver tildelt en topkarakter, så man er ikke gået glip af noget særligt, hvis man skulle være rejst til Portugal og hjem igen i mellemtiden. 

Disse gourmetchips fra Lay's er nok nogle af de tykkeste chips jeg er stødt på, og det er klart et plus. De mindede lidt om de tynde kartoffelskiver, der lå under min torskeret, og jeg tror at de generelt er gode som tilbehør, ligesom den næste poses indhold også kun blev bedre i forbindelse med mad. Vi havde købt ind til regnvejrshygge på hotellet og havde lyst til at fråde chips, men det egner de sig ikke til. De blev en anelse kedelige i længden, de larmede sindssygt meget, og så var de alt for hårde at tygge. Ikke en tømmermandschips. 6/10 pringlesrør. 
Den største og billigste pose var de ultratynde pomfritlignende stænger, 'A Saloinha', der endda har deres egen hjemmeside, hvor man næsten kan forstå hvad de skriver på engelsk.  De var gode - jeg nød især, at de var så tyndtskårede, men det blev hurtigt trivielt med en smag, der var lidt for olieret og fritureagtig. På festivalen blev de brugt som ingrediens i en traditionel portugisisk burger-lignende ret med pandestegt kød i en bolle, og her kom de virkelig til deres ret. I den samlede bedømmelse ender A Saloinhas knasende snack med en karakter højere end hvad den egentlig fortjener, da jeg må give ekstrapoint for på hjemmesiden at have madopskrifter, hvor chips er en vigtig ingrediens. Den tankegang kan jeg kun tilslutte mig. 7/10 pringlesrør.  
Den sidste portugisiske pose var den næsten perfekte osteblanding af en af  mine favoritter; de trekantede vidundere Doritos, de lidt-dårligere-end-ostepops Cheetos og et møde med de lækre 3D's, der vel er en slags Bugles med samme indbyggede mulighed for leg med heksefingre. For at få topkarakter skulle der have været ostepops i posen i stedet for Cheetos, og så måtte posen i øvrigt gerne have været lidt større, for den forsvandt hurtigt mellem os to glubske, tømmermændsramte og salthungrende jyder.  Men det var klart rejsens bedste snack! 9/10 pringlesrør.   
På min Tysklandstur var jeg ikke så eventyrlysten, og jeg spiste to grønne Pringles-rør. Efter jeg er kommet hjem, er det gået op for mig, at jeg vist aldrig har anmeldt Pringles på bloggen, og det er jo helt fjollet, når karaktersystemet nu er bygget på pringlesrør. Det må jeg råde bod på snarest. Udover de aldrig skuffende Pringles, prøvede jeg denne pose med chips lavet af blå kartofler. Jeg har aldrig nogensinde oplevet en pose med så meget luft i som denne - jeg kunne slet ikke åbne den, og endte med at måtte punktere den med en kniv, men resultatet var til gengæld også nogle smukke, hele chips, der faktisk lignede dem på posen. Jeg har smagt dem før i et mix med andre chips lavet af rodfrugter, og det klæder dem at være en del af en blanding. Alene er de også gode, men en anelse kedelige i længden. 6/10 pringlesrør. 
 Endnu engang må jeg undres over det sparsomme udvalg af salte smagsvarianter i et land som Tyskland, der ellers har til overflod af underligt slik og fyldt chokolade. Jeg undgik et par poser, der lovede 'Afrika'- eller 'Asien'-smag, men ellers var der ikke så meget at vælge imellem. I mangel på egnet kildemateriale smagte jeg på min fars 'Kessel Chips' med salt & vinegar-smag. Det var en ganske hæderlig, grov og bitter udgave af klassikeren, og selvom jeg normalt ikke er så vild med det sure, var de ganske gode til en øl. Og så kan jeg godt lide, at de kommer fra et firma med det fantastiske navn 'Funny-frisch'. 7/10 pringlesrør. 

8 kommentarer:

  1. Haha, hvor er du skøn Tine. Det er da noget værre noget med internettet. Det var da usansynligt længe til. Har du mulighed for at opgradere dit abonnement så du kan få mere data?
    Åh, jeg elsker simpelthen Vinegar chips. Åd så mange af dem da jeg var i england.

    SvarSlet
  2. Du er sød, Sine! Og ja, det er næsten uudholdeligt. Det er min underbo der skal sørge for nyt internet - endnu et tegn på, at jeg bare skal få taget mig sammen og gøre tingene selv, det går MEGET hurtigere. :) Min datapakke er blevet opgraderet lidt i denne måned, heldigvis.

    Vinegar-chips er virkelig vokset på mig de sidste par år. De bliver aldrig min favorit, men de er faktisk ret gode.

    SvarSlet
  3. Har du smagt de blå man kan få i Netto? i hvert fald i døgnnetto, de er også ganske hæderlige.

    Jeg elsker fortsat dine chips anmeldelser. Npk fordi, ja, jeg elsker chips, de labre små sataner.

    SvarSlet
  4. Rannvá, I know! Men de var lidt flottere end de smagte. Det var dog det hele værd.

    Pille, tusind tak! Jeg elsker dem også, de salte små bøller, og jeg er glad for, at jeg ikke er alene. Nej, de blå fra Netto har jeg ikke haft fornøjelsen af endnu, men jeg må lige tjekke dem ud!

    SvarSlet
  5. Dine chipsanmeldelser er episke!
    Ps. der var altså chips med curry wurst smag i Germania, som du ikke turde smage!!

    SvarSlet
  6. Haha, tak Mettemus! Jeg TURDE vel godt smage dem, jeg syntes bare det var lidt spild af lækre chips rent faktisk at købe dem, da jeg var ret overbevist om, at jeg ikke ville være så tilfreds med dem... ;)

    SvarSlet
  7. Ja men de ville passe perfekt i denne sammenhæng!

    SvarSlet