mandag den 22. september 2014

the time when the ceiling sways

Sidst jeg var hjemme hos min far i Mariager, var han kustode på byens museum, der ligger et stenkast fra vores hus. Min søster og jeg er kommet der meget igennem hele vores barndom, hvor min fars kustodejob var noget mere omfattende og bød på en del flere vagter, og vi er tit blevet sendt over til ham med en termokande med kaffe og en madpakke. Både min søster og jeg har også arbejdet der lidt; da jeg læste til eksamen i gymnasiet var det nemlig på museets kontor, hvor jeg samtidig kunne tjene lidt penge på at tage imod besøgende. Dem er der nemlig ikke såååå mange af, så man bliver ikke forstyrret ret meget.  Denne weekend var der vist fem om lørdagen og svimlende syvogtyve om søndagen, men den store gruppe kom vist alle sammen med samme bus. Søndag kiggede min søster og jeg også forbi; medbringende glad hund og lakridsis fra torvet, og så gik vi på eventyr i de gamle, stemningsfyldte rum. Hunden blev mindre glad iført konduktørhat, men det hjalp lidt at hun fik resten af fars is. Efter jeg er flyttet, er jeg i højere grad begyndt at sætte pris på at være vokset op i en by med så meget spændende historie, og jeg skal helt sikkert på museum igen næste år.

4 kommentarer:

  1. Øj, hvor hyggeligt! Elsker-elsker-elsker bymuseer - at kigge på "tingeltangel fra gamle dage" er det bedste, især hvis der er en skæg historie bag.

    - Anne

    SvarSlet
  2. Ja, museer er altså noget af det bedste. Lige det her har vi besøgt så mange gange, at vi har lavet vores egne historier om tingene - der bor blandt andet et spøgelse bag forhænget i en sindssygt uhyggelig alkove. :)

    SvarSlet
  3. Nøj hvor ser det bare hyggeligt ud.
    Der er noget lignende i Kalundeborg. Vi besøgte det museum i Kalundborg hver jul i folkeskolen. Der er masser af gode minder fra den tid.
    Skønne billeder du har fået taget

    SvarSlet
  4. Tusind tak, Sine. Bymuseer er noget af det allerhyggeligste - hvis jeg engang kommer forbi Kalundborg, kan det være jeg lige skal kigge forbi deres museum.

    SvarSlet