fredag den 10. oktober 2014

breaking my back just to know your name

I Istanbul kom vi helt tilfældigt forbi et spændende bogmarked med et hav af mærkelige bøger, gamle magasiner og skjulte skatte. Langt de fleste bøger var naturligvis på tyrkisk, men jeg nød alligevel at gå rundt og bladre lidt hist og pist - især i de mange Stephen King-udgivelser med for mig nye forsider og fremmede navne. Flere af sælgerne kunne tydeligvis ikke forstå min fascination af King-bøgerne - de ville meget hellere vise mig noget underlødigt, engelsksproget chick-lit, men jeg endte med at gå tomhændet derfra, hvilket jeg både er stolt af og har inderligt fortrudt. Jeg er stolt af det, fordi jeg ikke skal slæbe mere ragelse ind i lejligheden, og jeg har fortrudt det, fordi jeg nu alligevel gerne vil have en tyrkisksproget King-roman stående i samlingen.

Turen til Istanbul kickstartede også min læselyst, der ellers har været forsvundet lidt i  arbejde, venneaftaler og ikke mindst mængden af gode film og spændende tv-serier. I går brugte jeg det meste af min fridag på sofaen med Murakamis 'Blind Willow, Sleeping Woman', og jeg måtte flere gange stoppe op for at skrive et par virkeligt gode sætninger ned, for det er længe siden, jeg har følt så stor glæde ved at læse. Murakami er så rammende  i sine beskrivelser af mennesket, og de to oversættere har gjort et kæmpe stykke arbejde ved at gøre værket så levende på engelsk. I dag har jeg også fri, men jeg kan ikke bruge hele dagen med næsen i bogen; i næste uge får vi besøg af min far og min søster, og lejligheden trænger til en kærlig hånd eller to.   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar