mandag den 17. november 2014

dance 'round the room to accordion keys

Efter en sommer, hvor jeg stort set kun har lyttet til Neutral Milk Hotel og Conor Oberst, har jeg den seneste måneds tid tilføjet et par nye plader med gamle favoritter til samlingen. Flaming Lips har haft gang i et helt vanvittigt projekt, der har udmøntet sig i With A Little Help From My Fwends - en genfortolkning af HELE Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band-pladen med The Beatles, og på hvert nummer har de gæstemusikere med. Miley Cyrus og Moby er et umage makkerpar på Lucy in the Sky with Diamonds, og Tegan & Sara er skam også at finde på Lovely Rita. Hele projektet er måske mere interessant end egentlig godt, men jeg glæder mig til at give pladen nogle flere gennemlytninger. Peaking Lights er ægteparret Aaron Coyes og Indra Dunis, som jeg har skrevet om før, og Cosmic Logic er deres nyeste plade, der er meget mere rytmeorienteret end dens to forgængere. Numrene er stadig syrede og udsvævende, men man aner alligevel en noget strammere struktur, hvilket klæder musikken godt. Dog kan jeg godt nogle gange savne det helt langsomme og drømmende univers, men Cosmic Logic gør til gengæld mere opmærksom på sig selv, og fødderne begynder at vippe helt automatisk.  

En af mine yndlingsbloggere, omveje, har skrevet et fremragende indlæg om det nostalgiske forhold man får til sine cd'er og om hvor svært det kan være at smide dem ud, og de overvejelser er ledsaget af fine anekdoter med alt fra Suede til Aqua som soundtrack. Jeg har længe villet fortælle mere om 'min' musik, om hvad jeg er vokset op med og hvordan min smag har ændret sig, men det er mest blevet til sporadiske og begejstrede fortællinger om få af mine yndlingsbands. Hvis jeg nogensinde får tid, kunne det være jeg skulle få lidt struktur på den fortælling. Der er trods alt en grund til, at jeg kaldte bloggen 'MusicIsMySecret' i sin tid. Nederst er en liste over de femten kunstnere, jeg har afspillet mest på min iPod og computer det sidste år, men der mangler jo altså alt det, vi lytter til på vinyl og fra min kærestes computer. Om ikke andet giver den et godt billede af hvad jeg godt kan lide at lytte til i bussen og på arbejde - og så er jeg bare ret vild med lister generelt.    

7 kommentarer:

  1. husk at lytte til den nye panda bear-ep, honi! ^^

    SvarSlet
  2. Klart! Den ligger på Simons computer. :)

    SvarSlet
  3. åh, jeg kan godt lide når du musikblogger. Jeg er håbløst bagefter.

    SvarSlet
  4. Ih, mange tak, Pille! Jeg kan også godt lide at musikblogge. Men jeg er nu også håbløst bagefter. Holder mig kun opdateret på ganske få bands, og ellers opdager jeg næsten kun ny musik gennem andre; kæreste, venner og mit arbejde.

    SvarSlet
  5. Jamen er det ikke carpark drengene på en 12. plads? ;)

    SvarSlet
  6. Du er sød, Mette. Folk jeg kender i virkeligheden, har også kommenteret på drengenes høje placering. No shame!

    SvarSlet