søndag den 16. november 2014

Rutu Modan - The Property

Jeg opdagede israelske Rutu Modan ved en tilfældighed for nogle år siden, og jeg var så glad for 'Exit Wounds' fra 2008, at jeg hurtigt efter udgivelsen sidste år fik  fat i hendes nyeste graphic novel; 'The Property'. Den er delvist selvbiografisk og fortæller om den ældre israelske dame Regina, der sammen med sit barnebarn Mica rejser tilbage til Warszawa  for første gang siden Anden Verdenskrig. Bedstemoderen ejer tilsyneladende en grund i byen, men familien mistede den under krigen, og det er lidt op ad bakke at finde rundt i alle de gamle papirer, adresser og døde mennesker. Regina har desuden også et andet, hemmeligt formål med rejsen, men Mica kan ikke finde ud af hvad det er, for hun bliver hele tiden distraheret - både af et irriterende familiemedlem og af den flotte, polske tourguide Tomasz, der drømmer om en dag at skrive den polske 'Persepolis'. Historien er egentlig ret personlig og unik, men den er så fint beskrevet, at det samtidig er nemt at genkende almindelige familiemønstre- og relationer i forholdet mellem bedstemoderen og barnebarnet. Det er rørende at se Mica hjælpe sin bedstemor med at bade og blive klædt på, selvom denne til tider kan være ret strid og besværlig.  

Rutu Modan kom på idéen til historien da hun var til en familiemiddag hos en onkel. Begge hendes bedstemødre var kommet fra Warszawa til Israel før krigen, og selvom de angiveligt ejede et jordstykke i Polen, havde de ingen intentioner om at vende tilbage, da de så landet som 'én stor kirkegård.' Herfra udviklede historien sig, og forfatteren rejste til Polen for at besøge det land, som hendes far voksede op i, og hun blev overrasket over hvor hjemme hun egentlig følte sig. 'The Property' handler også meget om forholdet mellem polakker og israelere, men ligesom i 'Exit Wounds' bliver de politiske spørgsmål flettet elegant ind i plottet og føles ikke forcerede. Det er endda oplagt at drage paralleller mellem den nutidige situation mellem israeler og palæstinensere, hvilket forfatteren også kommer ind på i dette interview. Hun påpeger det paradoksale i, at mange israelere forsøger at få deres ejendomme i Polen tilbage, mens de ikke kan se, at palæstinenserne arbejder efter samme retfærdighedsprincip omkring deres gamle ejendomme i Israel. Det er ret interessant læsning.  

Modans streg er stadigvæk ualmindeligt fin, og hun har et skarpt blik for de små detaljer, akavede øjeblikke og den pinlige tavshed. Hun er ikke bange for at gøre det lidt grimt - flere paneler fanger karaktererne fra deres bogstaveligt talt værste sider, men det gør dem meget mere virkelige end andre tegnede karakterer. Historien bliver udelukkende fortalt igennem karakterernes dialog og kropssprog, så det er også vigtigt, at de er tegnet udtryksfuldt. Hendes landskabstegninger er SÅ flotte; farverne er enormt smukke og velbalancerede, og det er en rigtig flot hardback-udgave jeg fik med mig hjem fra Faraos Cigarer. Det trækker alt sammen op, og det er også en god graphic novel, den er bare ikke helt på samme høje niveau som den forrige, desværre, men bestemt en gennemlæsning værd.   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar