fredag den 19. juni 2015

it's dark now but we made it that way

SUK. Jeg troede ikke, at jeg ville være så skuffet efter valget, som jeg rent faktisk er. Blå blok er en ting og måske til at komme over i fire års tid - men jeg har det virkelig ikke godt med, at Dansk Folkeparti er blevet landets næststørste parti. Ja, jeg er prototypen på en fingerpegende venstreorienteret, men jeg forstår simpelthen ikke, at hver femte dansker stemmer som de gør. Min kusine, der er blevet svensk statsborger, sagde det egentlig ret præcist på facebook: 'Jeg har svært ved at tro at 20% af Danmarks befolkning hverken har en homoseksuel/tidligere flygtning/ 1, 2 - generationsindvandrer (hvor mange generationer er man egentlig nødt til at faktisk være dansker før man kan kaste "generationsindvandrer"-emblemet af sig?) eller på anden vis 'anderledes' homo sapiens blandt sine nære og kære.. Hvordan kan man se dem i øjnene efter at have stemt på DF? Hvordan kan man forsvare det valg - at erkende for sine nære og kære at man egentlig ikke synes de er 'rigtige' mennesker der fortjener de samme rettigheder som man selv tager for givet?' Jeg er meget enig, men jeg ser også vigtigheden i ikke at dæmonisere 'de andre' - altså Dansk Folkepartis vælgere. Vi skal alle sammen være her, og jeg vil så gerne prøve at forstå - jeg skal bare lige over skuffelsen først. Og nu skal jeg nok lade være med at snakke mere om valg, men jeg synes bare, at det her er så vigtigt. 

2 kommentarer: