torsdag den 8. oktober 2015

forget about yourself and all your plans

Billede lånt fra Københavns Kommunes hjemmeside
Københavns Kommune søsatte for et par dage siden en helt vanvittig skræmmekampagne, der skal få københavnerne til at få børn tidligere - allerhelst, mens de stadig er studerende. Den kampagne er skudt så meget ved siden af, at det er helt ubeskriveligt, og den har udløst en shitstorm af dimensioner på deres facebookside, hvor flere hundrede kvinder har fulgt opfordringen og talt deres 'æg'. Jeg har også talt mine æg - der teknisk set befinder sig hos min far - og konstateret, at jeg desværre kun har to; men jeg er selvfølgelig også fyldt tredive. 

Jeg synes helt ærligt, at det er usmageligt at prikke til unge menneskers samvittighed og skyldfølelse på den måde. Det er vel ikke så underligt, at de fleste gerne vil have styr på deres uddannelse, boligsituation og kærlighedsliv før de kaster sig ud i det fuldstændigt livsændrende projekt, det er at få børn. Derudover er det svært at forestille sig, at kommunen kan tilbyde gode pasningstilbud og billige boliger nok til alle de nye, unge familier, og hvis lejlighederne samtidig skal være til at betale for studerende, er det ren utopi. En af mine bekendte er højgravid og netop flyttet fra byen til Birkerød, da de ikke kan finde noget, der er til at betale i København. 

Denne kampagne kommer jo ikke til at have nogen effekt overhovedet. Der er jo ingen, der vil læse plakaten og tænke - 'Gud ja, måske skulle jeg se at få nogle børn.' Det er et gammeldags, kønsstereotypt og meget uheldigt budskab, og Københavns Kommune skal overhovedet ikke bestemme hvad jeg skal bruge mine æg til, hvornår jeg skal bruge dem, eller om de overhovedet skal bruges (hvilket de i øvrigt æggeskal, tøhø). 

Hvis kampagnen lige skal toppes i nederenhed, kan man jo tænde for fjernsynet på lørdag og se liveshowet 'Knald for Danmark', der med 'et glimt i øjet' skal sætte fokus på problemstillingen. Klar til at give råd og svare på danskernes dilemmaer er et til lejligheden sammensat monopol bestående af Pernille Rosenkrantz-Theil(!), Bubber(!!) og Emil Thorup(!!!). Jesus fucking Christ, hvor skal jeg bare ikke se det program. Jeg kan i øvrigt heller ikke, for jeg skal til et dejligt bryllup - men lur mig, om der ikke også dér dukker et par upassende og grænseoverskridende børnespørgsmål op. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar