mandag den 19. oktober 2015

we scratch our eternal itch


'Er det allerede blevet tid til endnu en omgang spændende anmeldelser af chips', tænker I, og ja, det er det faktisk, for der sker interessante ting på chips-fronten. Sidste omgang bød på en hyldest til det irske chipsemarked, og denne gang bringer min rejselyst mig et smut til Tyskland - men dette efterårs helt sensationelle nyhed fortæller om en regulær chips-krig på det danske marked. Det tyske mærke Taffel har udfordret selveste Kims og deres firkantede Snack Chips ved at lave en næsten identisk pose kaldet Super Snacks, og Kims har efterfølgende slæbt Taffel i retten med påstanden om, at Kims er de eneste, der må sælge firkantede chips. Mens retssagen kørte, ændrede Taffel formen på deres nye Super Snacks, så de nu er ovale. Sagen endte i øvrigt (lidt kedeligt) med, at Kims trak sagen tilbage, og historien melder ikke noget om, hvorvidt Taffel begynder at lave firkantede chips igen. 

Når alt det er sagt, så købte jeg faktisk posen ved en fejl, for jeg er slet ikke begejstret for Snack Chips-formatet, og havde faktisk ikke bemærket, at posens indhold var de meget tykke, ikke særligt velsmagende chips, der rigtig nok minder uhyggeligt meget om Kims i både smag og struktur. Snack Chipsene har jeg aldrig anmeldt, men de ville nok få et lille femtal (på den sædvanlige skala fra 1-10 Pringlesrør), ligesom disse nye Super Snacks gør det. Her er min anmeldelse dog ekstremt subjektiv, da jeg kender flere, der bizart nok har Snack Chipsen som favorit.

Det er i det hele taget trængte tider hos min yndlingsproducent Kims, hvis sidste tiltag virker en kende desperat. De er gået ALL IN på at være ung med de unge, og har lavet hele fire nye varianter med skøre dyr, vilde farver, alternativ stavning og 9gag-slang på poserne, og selvom jeg på den ene side synes det er uendelig plat, er det svært ikke at holde af en pose chips, der har et billede af en odder med en hund på hovedet på forsiden. I min ivrighed over muligheden for at kunne smage en ny pose chips, bemærkede jeg ikke, at også denne Cheezburger-variant var lavet på de føromtalte, nederen Snack Chips, og jeg blev simpelthen så skuffet da jeg åbnede den. Når det så er sagt, var smagen af cheeseburger faktisk ganske hæderlig - den mindede vel mest af alt om den gennemtrængende Big Tasty-dressing fra McDonald's - og eftersom jeg også må give originalitetspoint for posen, hiver den sig alligevel op på et seks-tal. Jeg har efterfølgende fundet ud af, at ikke alle ALL IN er af Snack Chips-varianten, så jeg kunne nok godt finde på at prøve et par af de andre - hold øje med kommende anmeldelser!
Min far er en ret god leverandør af nye chips til anmeldelse. Han finder dem i sortimentet hos Aldi og Lidl, hvor han køber ost og sjove non-food ting. Denne gang havde han fundet en variant med honning og sennep i en pose, der prøvede at løbe fra at være fra en discountbutik. Min søster var ret kontant i sin anmeldelse og gav chipsen NUL Pringlesrør, og selvom jeg vil forsøge at være lidt mere forsonende, var jeg heller ikke begejstret for smagen. Jeg er ikke voksen nok til at have lært at holde af sennep, og jeg kan kun give posen fire.
De sidste tre varianter er alle fra min sommerferie til Schwarzwald, og min søster har også her været en ivrig medanmelder - vi var dog ret enige om det meste. Den første smag på bordet var Pringles-varianten Tortilla Chips med Nacho Cheese, og jeg havde ret høje forventninger. Desværre smagte de ret kedeligt og billigt, og der var slet ikke nok ostepulver på chipsene - de kom ikke i nærheden af min Doritos-favorit, og de kan også kun slippe afsted med et fire-tal. 
Vi kunne ikke stå for posen med den rare bondemand, og nu er jeg også en sucker for oste-chips, så igen var forventningerne skruet lidt i vejret på forhånd. Det var da også nogle lækre chips, men de smagte lidt mere af olie end af ost - for den der 'Milder Käse' var vist lidt for mild. Et stort seks-tal til den flinke bonde. 
Jeg bliver åbenbart ved med at købe chips med cheeseburger-smag, og jeg ved ikke helt hvorfor, for de er sjældent blandt mine favoritter. Jeg er dog ret vild med selve grundformen på Crunchips, så denne pose havde en klar fordel i forhold til den føromtalte Cheezburger allerede inden jeg smagte dem. Selve smagen var nu ikke specielt overvældende - en for mild blanding af de fremragende ketchup-chips fra Lays og Big Tasty-smagen fra tidligere; og posen kan jeg heller ikke give bonuspoint for. De får et seks-tal fra mig, mens min søster kun vil slippe en femmer. 

Denne omgang har været fyldt med middelmådige og decideret dårlige chips. Jeg kan dog berolige alle med, at jeg allerede er i gang med forberedelserne til den næste omgang anmeldelser, og her er jeg stødt på en vaskeægte nyklassiker og måske en udfordrer til Kims monopol som mit danske favoritmærke. 

4 kommentarer:

  1. Uh, cliff hanger! Og ja, jeg er altså ret glad for de firkantede snackschips. Især fordi der kan være ræddig majet dip på/i ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dip er en faktor, jeg slet ikke regner med, når jeg bedømmer chips. Jeg spiser faktisk ikke ret meget dip, men jeg kan godt se, at snackchipsene må være gode til det formål. :D

      Slet
  2. Yes! Så fik jeg min debut som med-anmelder!
    Jeg glæder mig til at næste næste indlæg - tror godt jeg ved hvilke chips der er tale om, men jeg skal nok holde på hemmeligheden ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ingen spoilers! Du er også med i næste indlæg. :)

      Slet