torsdag den 3. marts 2016

if you got the patience, celebrate the ancients

Jeg skal nok spare jer for laaaaange beretninger fra hver eneste seværdighed i Marrakech, men ligesom Jardin Majorelle var El Badi-paladset så fin en oplevelse, at det fortjener sit eget indlæg. 

Vi plejer at være ganske hæderlige til at finde rundt i nye byer, men Marrakech er fyldt med små, kringlede gader hvoraf halvdelen ender blindt, og den første dag var på navigationssiden ret frustrerende. Heldigvis kom jeg i tanke om min venindes gode råd om at downloade et kort med gps til offline-brug på telefonen, og det er nok det bedste rejsetip, jeg nogensinde har fået. Med telefonen i hånden kunne vi med noget større sikkerhed i stemmen afvise de unge knægte, der flere gange pegede os i den forkerte retning, selvom vi overhovedet ikke havde bedt om deres hjælp (jeg havde godt læst, at det er noget de unge gør, når de keder sig. Totalt strengt!), og paladset lå kun ti minutter væk fra vores riad. 
El Badi-paladset var prangende og overdådigt efter opførelsen i 1593, men det blev hurtigt strippet for alt af værdi af en sultan, der ville bygge sit eget palads et andet sted. I dag ligger paladset i ruiner, og er tilholdssted for i hvert fald halvtreds storke og en bunke katte. Jeg er jo vant til at storke i Danmark nærmest er breaking news, så det var helt syret at se så mange samlet ét sted - og de var SÅ flotte. For mig var storkene helt klart stedets hovedattraktion, men det var i det hele taget en god og afstressende oplevelse at besøge paladset - og det kostede kun syv kroner at komme ind. 

4 kommentarer:

  1. Haha, jeg brugte næsten halvanden time på at finde dét palads, da jeg var der! Godt tip, dér!

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, hvor fedt, Lærke! :D Det VAR altså også gemt godt af vejen. :)

      Slet
  2. Og jeg som troede at storke mest var til sumpedde områder ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. I Marrakech er der i hvert fald knastørt! :)

      Slet