tirsdag den 15. marts 2016

like the ground's not mine to walk upon

Jeg væltede på min cykel i går, og i dag har jeg været noget radbrækket og har enorme blå mærker de mest underlige steder på kroppen. Det var i øvrigt ikke (kun) min skyld. I dag af alle dage (eller, i dag OG næsten alle dage, efterhånden) virkede elevatoren på arbejdet ikke, så jeg skulle slæbe femogtyve kasser op ad trappen og hele vejen gennem butikken - det hjalp ikke rigtigt på ømheden, selvom jeg heldigvis fik hjælp. Min kæreste fik fjernet en visdomstand i går, så vi er i øjeblikket et ret sølle par, og resten af aftenen skal tilbringes i sofaen. 

København er stadig grå og trist, og Marokko var slet ikke færdig med at give endnu, så jeg har stadig et par indlæg i ærmet - dette om den største og mest travle plads i Marrakech, Djemaa El-Fna, som vi kun boede et par minutters gang fra. Om formiddagen må der gerne køre biler og taxaer på pladsen, men ud på eftermiddagen begynder der at blive så fyldt med mennesker, at der ikke længere er plads til køretøjer. Man siger, at pladsen er som taget ud af et eventyr, og her er da også alverdens underholdning - alt fra historiefortællere og musikere til dem, jeg var noget mindre glad for - aberne og slangetæmmerne. Sidstnævnte fik ikke en krone eller et blik fra mig, men jeg kunne udspionere dem og deres klamme hustlermetoder med kameraet fra vores plads på en restaurants balkon med udsigt over pladsen. 
Pladsen er travl om dagen, men den liver for alvor op, når mørket falder på. Madboderne, der om dagen står helt tomme, bliver fyldt med sultne gæster, insisterende tjenere og lækker, billig mad (som jeg ikke kunne overskue at smage - der var simpelthen for kaotisk), og antallet af musikere og gøglere bliver mindst tidoblet. Efter en runde på pladsen (der nemt kunne tage laaaangt over en time) betalte vi gerne overpris for et glas myntete og den fantastisk udsigt på 'vores' balkon, og det var virkelig rart at kunne geare lidt ned og trække vejret ind imellem alt det hektiske. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar