mandag den 7. marts 2016

the particles of ancient remains still circulate

Vi bestilte lidt impulsivt vores tur ud i ørkenen og havde nok ikke helt opfattet, at vi undervejs ville gøre stop ved Ait-Ben-Haddou, der fuldstændig tog pusten fra mig - både i overført betydning og helt bogstaveligt talt. Den ældgamle by var noget så smuk, men vores guide havde travlt, og ledte os lidt for hurtigt op ad stejle trapper og langs smalle gyder til vi nåede toppen. Det var lidt vores egen skyld - eller gruppens skyld, i hvert fald - for de småirriterende bagsædevenner fra minibussen havde trukket alle toiletstop ud i en uendelighed, og nu havde vi travlt, hvis vi skulle nå solnedgangen i ørkenen, der stadig lå tre timer væk. (Spoiler alert - vi nåede det ikke. Jeg var helt klart den, der var mest irriteret.) 
Men der var pænt og enormt fascinerende, og jeg forstår godt, hvorfor man har valgt at indspille dele af en lang række film på stedet. Jeg var dog klart mest imponeret over at se nogle af scenerne fra Yunkai i Game of Thrones i virkeligheden, og følte mig et kort øjeblik ganske khaleesi-agtig. (Ikke ret længe, dog - hvordan kan Daenerys være så meget ude i solen, når hun er så lys? Jeg var stegt efter tre kvarter.) Oplevelsen blev fuldendt af at skulle træde på sten og poser med sand for at komme over vandet til den mægtige ksar - mere eventyrligt bliver det ikke. Det var et uventet, men meget velkomment stop midt i ingenting, og den efterfølgende couscous på en restaurant i den nye del af byen var rejsens bedste.  

4 kommentarer:

  1. Hvorfor? Fordi fire cannot kill a dragon ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, ja, når man er født AF ild, er man nok ikke så bekymret for en solskoldning. :D

      Slet