torsdag den 19. maj 2016

just a few things are related to the old times

Jeg er et smut hjemme hos min far i denne weekend, men der er sandt at sige heller ikke meget at give sig til på mit arbejde, hvor tiden går med at udsmykke plakater og spille kort. Fremtiden er stadig helt uvis for mine kollegaer og jeg; vi ved intet, selvom vores afdeling er totalt drænet. For et par uger siden blev den sidste vinyl solgt; i dag røg den allersidste cd (soundtracket til Absalons Hemmelighed til seks kroner), og vi har kun omkring femten filmtitler tilbage (som vi havde en kæmpe lagerbeholdning af). Det lyder så klichéfyldt at sige at det er enden på en æra, men det ER det virkelig - vi har ingen steder at sende vores triste kunder hen; og vores sandsynligvis kommende arbejdsplads Elgiganten har ikke musik i sortimentet  (og så få film, at det nærmest kan være lige meget). 

De fleste af mine jævnaldrende kunne aldrig drømme om at købe en cd eller en dvd, og mange har dømt de fysiske medier ude for længe siden. Men det er for tidligt! Der er bestemt stadig et marked for musik og film; vi har kunder i alle aldersgrupper og fra alle samfundslag - og alle genrer var populære. F.eks. har en ældgammel film som Casablanca (lagde I mærke til, hvor elegant jeg lige fik flettet mit Marokko-foto ind?) kunnet sælge støt og pænt i samtlige ti år, jeg har arbejdet i butikken - og jeg kan slet ikke forlige mig med tanken om, at der snart ikke længere findes et sted i Danmark med plads til alle de film, der ikke er spritnye blockbustere. 

Den anden dag indsamlede jeg skilte, og det var særligt vemodigt at fjerne 'indie'-skiltet. I dag har indie-begrebet måske en lidt udvandet og fesen klang, men da jeg startede i butikken i 2005 var genren på sit højeste, og jeg var SÅ stolt, da jeg efter et par måneders plageri endelig fik lov til at lave min egen afdeling med alt mit yndlingsmusik. (For sådan blev det - jeg udvidede begrebet til at inkludere de bands, jeg godt kunne lide, så i vores butik har blandt andet Blood Brothers og ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead stået i indieafdelingen, hvilket nok ikke helt kunne forsvares. Måske er det i virkeligheden min skyld, at butikken må lukke, heh.) Jeg har egentlig været ret afklaret med butikkens lukning længe, men nu hvor vi for alvor nærmer os, synes jeg det er frygtelig trist.

2 kommentarer:

  1. Wow, det ser vildt ud. Og sådan lidt trist og dommedagsagtigt...
    Og rigtig fint sneget ind med Casablanca! :-*

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig trist. Jeg kan slet ikke finde ud af det. I dag har vi så lige fået en stor sending varer fra alle de andre afdelinger, så nu har vi alligevel bunkevis af cd'er og film. Det er skruen uden ende.

      Og tak! :)

      Slet