torsdag den 5. maj 2016

what's the best place that you have seen?

I Wien ligger verdens ældste zoologiske have, Tiergarten Schönbrunn, der blev grundlagt helt tilbage i 1752 som en del af parkanlægget omkring det overdådige Schönbrunn-slot. Det skulle være en af verdens smukkeste zoologiske haver - og samtidig en af de bedste inden for avlssamarbejde og beskyttelse af truede dyrearter, så den stod højt på min to-do-liste. Jeg blev bestemt heller ikke skuffet, for der var virkelig smukt, grønt og dejligt, og dyrene havde godt med plads og slappede af i solen. I midten af den gamle have lå en pavilion, hvorfra man havde udsyn til de dengang bittesmå indhegninger og bure, og her indtog vi vores frokost i solskinnet. Jeg fik rejsens obligatoriske, kæmpestore og fladbankede schnitzel, og det var storartet. 
Næste år kommer der også pandabjørne til København, men Wien har dem allerede - som en af de meget få zoologiske haver i verden. Jeg synes altid det er en speciel og ærefrygtindgydende oplevelse at se en dyreart for første gang - især når den er så stor og imponerende som pandabjørnen. Jeg holdt også lidt øje med dyrepasserne, der helt seriøst har mit drømmejob - jeg vil SÅ gerne i praktik i Tiergarten Schönbrunn nu! (også selvom der er TO dyrepassere, der er blevet slået ihjel af henholdsvis en jaguar og en elefant i løbet af de sidste femten år...)

4 kommentarer:

  1. Zootur og giga snitzel - hvorfor var det lige, jeg ikke var inviteret med?
    Det lyder til og ser ud til, at være skønt skønt skønt med en tur til Wien! :D

    - A

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, det har bare været en helt fantastisk tur. Men du ved jo også hvor skønt det er at rejse med sin søster. :) Jeg kan KUN anbefale Wien til en søstertur!

      Slet
  2. What? Er de døde i vores zoo?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, faktisk! I 2002 gik en dyrepasser ind til jaguaren i den tro, at den var lukket inde. Den slog hende ihjel, selvom zoo-inspektøren prøvede at forhindre det. I 2005 maste og spiddede en elefant den dyrepasser, der havde passet den siden den var helt lille. :'(

      Slet