søndag den 31. juli 2016

infect my dreams with your taste

En af mine allerstørste interesser er tegneserier og graphic novels. Jeg har efterhånden også skrevet om en del af mine favoritter her på bloggen, og for at demonstrere min kærlighed til tegningerne (og lidt for overskuelighedens skyld), har jeg nu lavet en side til dem. Den kan man finde lige her. 
Jeg har også lige tilføjet en ny tegneserie til samlingen, nemlig 'Sugar Skull'; tredje del i Charles Burns' 'X'ed Out'-trilogi, der er kommet i nogle meget smukke, store hardback-udgaver i vilde farver. Charles Burns var et af de første navne jeg stødte på inden for genren, og hans mesterværk Black Hole, udgivet siden 1993 og samlet i 2005, er stadig noget af det bedste, jeg nogensinde har læst. Den har jeg ikke anbefalet herinde endnu, men jeg kunne ikke stå for fristelsen til at læse noget nyt, og jeg har især glædet mig til at se, hvad den bizarre TinTin-henvisning på forsiden af første bog handlede om. Da jeg var barn pløjede jeg mig flere gange igennem min fars komplette TinTin-samling, så den lille belgier har helt klart været med til at vække min interesse for tegneserier.  Jeg blev ikke skuffet over referencerne i X'ed Out, lad mig sige det sådan. 
X'ed Out og dens efterfølgere fortæller i flashbacks om den unge Doug i en yderst turbulent periode af hans liv, hvor han både prøver kræfter med at optræde i punkmiljøet og prøver at få et forhold til den smukke Sarah med den problematiske fortid. Tidslinjen er helt skævvreden, og Doug er nu tydeligt både fysisk og psykisk mærket af en traumatisk oplevelse - drømme og virkelighed smelter sammen i ét,  og en nat kravler han efter sin ellers afdøde kat igennem et kæmpestort hul i soveværelsesvæggen. Her finder Doug den alternative og ret ubehagelige verden The Hive, hvor han optræder  som sit tidligere performance-art alter ego Nitnit. Det er virkelig ikke et rart sted - der vrimler med ødelæggelse, råddenskab og døde fostre, men det er på samme tid et virkelig vellykket univers. Historien og de helt fantastiske billeder understøtter hinanden helt eminent og trilogien er et pragteksempel på det helt særlige tegneserier og graphic novels kan - og som almindelige romaner ikke er i stand til på samme måde. 

Som det nok skinner ret klart igennem, er jeg super begejstret for X'ed Out-trilogien. Jeg læsten den faktisk igen med det samme, lige efter jeg var færdig, for slutningen er ret mindblowing og giver svar på mange spørgsmål. Jeg er også glad for, at jeg kunne holde mig i skindet og vente med læsningen, til alle tre dele var udkommet, for historien er SÅ spændende. Charles Burns får endnu engang mine varmeste anbefalinger. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar