tirsdag den 6. december 2016

no, you can't stay mad at the setting sun

Jeg kan ikke rigtigt huske, hvornår jeg sidst har haft sådan en god start på december måned. Det er mere end ti år siden, i hvert fald, og det skyldes utvivlsomt, at jeg ikke arbejder i FONA længere (eller en hvilken som helst anden butik i juletiden). Min kæreste og jeg gik hånd i hånd på Strøget i fredags; spiste en absurd lækker cheesecake i Bertels Salon, og var endda til julemarked på Højbro Plads, hvilket vi aldrig tidligere har kunnet overskue. Selvom det nok aldrig bliver vores favoritbeskæftigelse at slentre op og ned af Strøget, gør det bare en kæmpe forskel, at hvert eneste menneske ikke er en potentielt irriterende kunde. Man begynder virkelig at tvivle på det gode i mennesket, når man står i butik i december, men i år går det som sagt meget bedre, og jeg er så glad for, at jeg ikke helt har mistet evnen til at komme i julestemning. 
Efter kagespisning og gåtur afleverede jeg min kæreste i Tivoli, hvor han skulle til julefrokost med sit nye arbejde. Jeg fortsatte selv vores date og skiftede bare min kæreste ud med en af hans venner - og så fik jeg endelig set Fantastic Beasts & Where to Find Them i biografen. Jeg havde så absurd lave forventninger til den film, at jeg faktisk blev ganske positivt overrasket - for nej, det er bestemt ikke et mesterværk, men der er (for det meste) den rigtige Harry Potter-stemning, og skabningerne var ret seje. (Mindre tilfreds er jeg med det faktum, at magi åbenbart var meget vildere og mere effektfuld i New York i 1926 end i England halvfjerds - firs år senere, men det er jo bare nørderi.)

I søndags lokkede en god veninde og tidligere kollega mig og et par andre med i biografen igen - denne gang for at se sci-fi-storfilmen Arrival i Empire. Heller ikke her havde jeg store forventninger, da vi havde hørt lidt dårligt om den fra andre tidligere kollegaer (det er både godt og skidt at være og arbejde med filmnørder), men også den overraskede mig positivt. Bevares - det er ikke verdens bedste eller mest nyskabende film, men jeg var godt underholdt og kunne godt lide den sproglige vinkel. Bagefter drak vi en øl og spiste flæskestegssandwich hos BRUS, og vi kunne slet ikke tage os sammen til at tage hjem, for det er så længe siden vi sidst var samlet. Det er det eneste minus ved at være kommet videre fra FONA - jeg savner og mangler mine kollegaer og venner i hverdagen. 
Dagene har også stået på 3 x babybesøg hos de skønne piger, der blev født i sommer, og det var en stor fornøjelse at overvære starten på grødfasen. De små piger er for alvor begyndt at have personlighed, og jeg er så glad for at kunne følge lidt med på sidelinjen. (Det passer mig stadig rigtig godt at kunne nusse og dikke og holde - og aflevere baby tilbage igen, når hun eller jeg synes det er nok.) Jeg har også gået en laaaang tur på Christiania med min veninde fra skolen, og da vi slet ikke var færdige med at snakke efter gåturen, drak vi en kop varm kakao på Nemoland.

Jeg får dagslys i massevis, hvilket har en ufattelig indvirkning på mit humør. Selvfølgelig betyder det også ekstremt meget, at der er kommet styr på min fremtid, og at jeg er kommet væk fra mit stressende job, men det er stadig ufatteligt for mig, at solskin og dagslys betyder så meget for mig. Det fik jeg så godt som ingenting af sidste år, hvor jeg arbejdede når der var lyst, og sov solen væk på mine fridage. Hurra for dagslys og december-overskud!

2 kommentarer: