mandag den 20. marts 2017

they must return to their lives once the hero has died

Dette indlægs primære formål er egentlig at være den liste, jeg fremover vil henvise til fra min særskilte TV-serie-side, der snart får en grundig opdatering. TV-serier i dag er så genreoverskridende og udefinérbare, at det ikke længere giver mening for mig at have samlede lister. Jeg har ellers flere gange prøvet at udvide både genrebegreberne og listerne, men selv deres øjeblikkelige inddeling i tre grupper lader meget tilbage at ønske. En serie som BoJack Horseman er både animation, drama og comedy, og kan man overhovedet sammenligne Rectify med Game of Thrones, selvom de er placeret i samme gruppe? Derudover er jeg, let's be honest, nok den eneste, der for alvor interesserer mig for disse lister, og jeg bruger lidt for meget tid på at spekulere over placeringer, der dybest set ikke betyder noget - tid, jeg da meget hellere vil bruge på at se og skrive om nye serier. 

Listen blev sidst opdateret i januar 2017. Det kribler lidt i mig for at ændre på et par placeringer (hvad laver Adventure Time dog så langt nede på listen!), men nu bliver det sådan. Her er listen og et par begrundelser for udformningen:

En af mine helt store passioner er tv-serier, og på denne side linker jeg til alle dem, jeg har skrevet om på bloggen. Først følger en top femogtyve* (læs mine mange undskyldninger og forklaringer om rækkefølgen her), og derefter er der links til de tv-serier, der ikke klarede cuttet. Hurtigt måtte listen opdeles yderligere, da det er virkelig svært at sammenligne American Dad med Game of Thrones eller New Girl med Friday Night Lights. Jeg har hele tre lister nu – den oprindelige liste; en liste over animerede serier og en liste med comedy, comedy/drama, dramedy (yeah, that’s a thing now) og andet skravl, der varer 20-30 minutter.

*I 2015 opgraderet til en top 35, da der efterhånden var uoverskueligt mange gode boblere. 

01 Six Feet Under
02 Friday Night Lights
04 Breaking Bad  sæson 5
05 American Horror Story  sæson 2  sæson 3  sæson 4
06 The Walking Dead  sæson 3 
07  Lost
08 Fringe  sæson 5
09 
 The L Word
10 The Leftovers
11 Twin Peaks
12 Rectify  sæson 3
13 Hannibal  sæson 3
14 The X-Files
15 Skam
16 Battlestar Galactica
17 Big Love
18 Skins
19 The Wire

20 Mr. Robot
21 True Detective  sæson 2
22 Fargo
23 Carnivále
24
 Les Revenants
25 Felicity
26 
The Americans
27 
True Blood  sæson 7 
28 Dexter
29 
Matador 
30 
Dead Like Me
31 Gilmore Girls
32 Sopranos
33 
Sons of Anarchy
34 Scream Queens
35 
Bloodline


Boblere: High MaintenanceStranger Things, GrimmMad MenThe O.C. Boardwalk EmpireFireflyGeneration Kill, Awake, In The Flesh, Deadwood, Pushing Daisies, Sherlock, Jericho, Misfits

Meget langt fra listen: Falling SkiesTakenInvasion, HomelandUnder The Dome

COMEDY/DRAMADY/COMEDY-DRAMA TOP 20
01 Parks and Recreation     sæson 5     sæson 7
02 Broad City

03 Girls     sæson 4
04 Portlandia
05 Weeds
06 Wilfred     sæson 4
07 New Girl
08 Louie
09 Community     sæson 6
10 Extras
11 The Mighty Boosh
12 Freaks and Geeks
13 Lady Dynamite

14 Master of None
15 Transparent
16 The Office (UK)
17 
Californication sæson 7
18 Ash Vs. Evil Dead
19 Modern Family      sæson 6
20 The Last Man On Earth


Boblere:  Children's HospitalBlack BooksBored to DeathWelcome to Sweden,  Unbreakable Kimmy Schmidt, Orange is the New Black, Flight of the Conchords
ANIMATION - TOP 10
01 Silver Fang
02 Svampebob Firkant
03 American Dad
04 BoJack Horseman
05 Adventure Time
06 Animals
07 Nisselægen David
08 Cowboy, Indianer og Hest 
09 The Simpsons
10 Flapjack


Ingen kommentarer:

Send en kommentar