mandag den 26. juni 2017

and overcome my inexperience

I sidste weekend var jeg til en helt særlig fødselsdag. Min venindes for tidligt fødte tvillingepiger fyldte et år, og det blev fejret med grill, kage, bobler og hygge i en solbeskinnet have i Tårnby hos vores anden veninde, sammen med vores kærester og mænd. For bare to år siden var vi på roadtrip i Irland sammen, og nu er der altså stødt tre små piger til vores sekskløver.  Jeg er så glad for, at vi stadig er så tætte, og det har været helt specielt at kunne følge med i pigernes første år med både glæder og udfordringer. Jeg er samtidig lettet over, at det næsten føles naturligt for mig at være i selskab med så små mennesker, og jeg bliver helt stolt, når jeg får dem til at grine. Det er perfekt, at jeg kan øve mig lidt i babykommunikation inden jeg bliver moster til november, og så er det jo endda tre helt fantastiske eksemplarer jeg har at øve mig på. 
Og nu til noget helt andet, der dog med lidt god vilje stadig kan forbindes til fødselsdagen. I fredags besøgte jeg Frederiksberg Campus sammen med de andre elever fra mit arbejde - her har vi nemlig også en afdeling for de større forsøgsdyr. Vi var så heldige at få lov til at overvære et kejsersnit på en kæmpestor so (337 kg!), og det var en ganske overvældende og spændende oplevelse. Tarmsystemet på smågrise minder meget om tarmsystemet på babyer - også når de er for tidligt fødte, hvilket giver en unik mulighed for at forske i alt fra optimering af operationer til den bedste mælkeerstatning (råmælk fra køer er åbenbart fantastisk for både for tidligt fødte babyer og grise - der er en spændende artikel om præcis dette forsøg lige her.) Jeg er så glad for, at jeg indirekte arbejder for helt konkret, vigtig forskning, og her rørte det mig ekstra meget, da netop dette kan hjælpe babyer som min venindes små piger. 
 Et kejsersnit på en so er ikke nær så appetitligt eller blogvenligt som lagkage og babyfødder, så sidstnævnte får naturligvis lov til at afslutte dagens indlæg. 

2 kommentarer:

  1. Kæft nogle lækre unger!

    - A

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de er altså tre ualmindeligt skønne eksemplarer. :)

      Slet