lørdag den 8. juli 2017

when I'm standing here I feel strange

I søndags besøgte jeg ARoS sammen med min kæreste, og vi endte med at tilbringe over fire timer på museet, der var imponerende flot. Jeg har aldrig været der før, så ud over de enormt spændende, aktuelle udstillinger, var jeg også meget betaget af museets egen samling - selvfølgelig især af Ron Muecks 4.5 meter høje Boy. Der er noget på samme tid dragende og kuldegysfremkaldende over den realistiske figur, og vi oplevede flere børn være mere end almindeligt skeptiske over for kæmpen. En pige ville meget gerne vide, om Boy havde et skelet, og en lille knægt vidste ikke helt hvad han skulle tro, da hans far fortalte ham, at Boy var en ægte, udstoppet dreng. (Lidt strengt..)

Min kæreste blev klogere på, hvordan han ser på kunst, og jeg synes i det hele taget, at den inddragende og interaktive del af museet fungerede rigtig godt - det kan ellers hurtigt blive lidt søgt. ARoS var farverig fra bund til top, og som det sidste menneske i verden fik jeg også taget et billede i Olafur Eliassons regnbue, da vi nåede øverste etage. Det var virkelig specielt - og lidt overvældende -  at gå rundt så langt over jorden med så godt et udsyn - og farverne fuldendte selvfølgelig oplevelsen. 
Mængden af kulturelle oplevelser i midtbyen blev fint afstemt med diverse afstressende aktiviteter på adressen i Brabrand. Det eneste jeg drømmer om er en have, og vores venner har en ret fantastisk én af slagsen, indeholdende alt fra nedgravet kæmpetrampolin, badmintonnet og fodboldmål til skovjordbær, kul- og gasgrill og eftermiddagssol. Efter en formiddag med skepsis og mistro vandt jeg også den tre-åriges tillid, og vores venskab kulminerede, da jeg fandt på en - let's face it - ret simpel Duplo-leg med Superman som traktorfører.

Jeg kunne ikke have ønsket mig en bedre start på min sommerferie. Nogle gange glemmer jeg, at man sagtens kan holde ferie i Danmark, og der findes stadig så mange fine steder, jeg slet ikke har besøgt endnu. I første omgang hedder destinationen dog Archshofen i Tyskland, og allerede i aften spiser jeg min første wienerschnitzel i det tyske sammen med min far, søster og hendes kæreste. Jeg vil prøve at reducere min skærmtid betragteligt, men I slipper nu ikke helt for mig, da jeg har forberedt et par indlæg om årets foreløbigt bedste tv-serier. 

4 kommentarer:

  1. Lyder fortryllende, jeg er i semi-akut behov for anbefalinger til kvalitetsserier!

    Måske man burde tage forbi Århus (ja, med Å!) snart, det er nogle år siden sidst. Kommer der ikke så tit på vejen til og fra Aalborg ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Der må næsten være en serie eller to på min liste, som du ikke har set endnu. Bare en skam, at jeg starter med de dårligste først. :)

      Jeg blev faktisk meget positivt overrasket over Aarhus, som jeg altså også helst vil kalde Århus. Jeg har bare været sådan lidt træt af byen og mentaliteten (lad nu VÆRE med at diskutere filosofi i baren, guys!), men jeg er jo samtidig ikke rigtig kommet der siden jeg var teenager, så det er lidt strengt at dømme byen så hårdt. Den er virkelig hyggelig, og har jo ret meget at byde på inden for gåafstande.

      Slet
  2. Ej, det løb mig da lige koldt ned af ryggen, da jeg læste ordene "udstoppet dreng" :D Hahah, jeg har, no shit, helt gåsehud (nogle der sagde hypersensitiv?)
    Lyder som om du har fået en dejlig start på ferien og har så meget godt i vente!

    - A

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahaha, jeg beklager meget! :D Det er også en ret kuldegysfremkaldende tanke. :)
      Og ja, det kan du tro jeg har. Vores første schnitzel var perfekt, og nu er der kolde øl på terrassen. <3

      Slet