torsdag den 7. september 2017

their eyes are staring out into space

I weekenden fik jeg mulighed for igen at besøge et af mine favorit-udflugtssteder her på Sjælland - Rudolph Tegners Museum og Statuepark ved Dronningmølle - da mine svigerforældre kiggede forbi med en bil (og halvdelen af min kærestes afdøde morfars hus, tilsyneladende – jeg vidste slet ikke, at jeg havde brug for nye, gamle håndklæder, sengetøj og støvsuger.) Jeg er stor fortaler for offentlig transport, men jeg glemmer nogle gange, at jeg jo sagtens kan tage tog og bus UD af København også (selvom lige netop lørdagens destination er en anelse besværlig at nå uden en bil). Vejret var helt fantastisk; årets første efterårsweekend bød på høj sol og blå himmel, og det var lidt noget andet end sidst vi besøgte parken med min far og søster.
Parken og museet er et fremragende udflugtsmål, hvis man er en bil fyldt med mennesker med ret forskellige behov og ønsker til aktiviteter. Min kærestes mor ville gerne på Louisiana, hvilket min kærestes far til gengæld overhovedet ikke gad - ligesom hans forslag om en laaaaaang gåtur heller ikke blev fantastisk modtaget af min kæreste. Heldigvis er Tegners park og museum lidt af det hele i en skøn forening, og vi fik faktisk alligevel gået en ret lang tur rundt i Rusland, som det smukke landskab med de lyngklædte bakker kaldes. (Måske også fordi vi gik lidt forkert, hvilket var min skyld, selvom jeg ikke vil indrømme det).
Den indendørs udstilling kunne tilfredsstille svigermors museumscravings uden at være alt for omfattende - Rudolph Tegner var godt nok ekstremt produktiv både som billedhugger og maler, men hele museet og parken byder som udgangspunkt kun på kunstnerens egne værker, så trods de mange, mange værker, var det stadig en overkommelig (og meget imponerende) rundtur. Denne gang var der dog også en særudstilling med tyve skulpturer af Pontus Kjerrman (de fabeldyr-lignende skikkelser på billederne), og jeg synes det fungerede rigtig godt, at de var stillet op blandt Tegners faste udstilling. Jeg er ikke specielt kunstinteresseret og havde ikke hørt om ham før (men kan læse mig til, at han er ganske anerkendt), men jeg blev helt forelsket i hans fine figurer. Særudstillingen varer indtil 22. oktober, og jeg kan bestemt anbefale et besøg - også i dårligt vejr. 

2 kommentarer:

  1. Der vil jeg gerne ud igen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Også mig - vi må gøre det næste gang I kommer - selvom der måske ikke er så barnevogns-egnet... :D

      Slet