torsdag den 9. august 2018

a world of empty streets

Jeg nyder stadig min ferie, og i weekenden var jeg for vist første gang i mit liv i Næstved, hvor jeg besøgte en god veninde, spiste en afsindig lækker brunch (en klar opgradering fra Café 8Tallet!) og var på krybdyrsmesse. Det er så fedt at have fået venner i dyrepasserbranchen, for de gider altid godt med på nogle lidt mere nørdede udflugter - og det er ikke engang mig, der skal foreslå det! Jeg blev forelsket i især kamæleonerne, men der var også nogle imponerende flotte slanger, og jeg mødte selvfølgelig hele tre krybdyrs-entusiaster fra mit arbejde, der alle havde dele af deres store, flotte samlinger med. Det var en god dag i Næstved, der overraskede mig ganske positivt.
Mandag fortsatte jeg med Tour de Sjælland, for selvom jeg har boet i København i snart tretten år, kommer jeg sjældent rundt på resten af øen - og det skal der rettes op på. Min kæreste og jeg brugte derfor endnu et bryllupsgavekort på en overnatning på Gerlev Kro i Jægerspris, og det var et par skønne dage, der dog måske afveg en anelse fra et traditionelt kroophold. Vi startede opholdet med en frokost - et virkelig lækkert stjerneskud med et helt unødvendigt, bastant stykke laks, og vi skulle kun vente 25 minutter på at få lov at betale. Det var i øvrigt efter kromutter havde budt os velkommen med at opkræve os et ekstrabeløb, som dog gjaldt en helt anden type ophold, hvorefter der blev vrisset lidt over den gavekortsordning. Look, I get it. Det er irriterende. Også for caféer. Men nu har I sagt ja til at være en del af GoDream, Smartbox eller whatever, og jeg har altså ikke valgt at få et gavekort forærende bare for at irritere jer.
Nå, men stedet var virkelig hyggeligt og omkranset af marker, og efter frokosten gik vi på opdagelse. Vi ville egentlig have haft vores cykler med, men der kører togbusser til Frederikssund i øjeblikket, og tanken om at leje cykler strejfede mig slet ikke. Derfor endte vi faktisk med at gå sytten kilometer, men det var en dejlig sommerdag, der var lettere overskyet, og isboden var et kærkomment stop på vores vej. Vi besøgte Jægerspris Slot, der var ekstremt undervældende, og ellers nød vi bare naturen. Da vi kom hjem var vi dog godt brugte, og vi havde egentlig ikke lyst til at spise på kroen igen - så min kæreste hentede pomfritter og cola på byens ensomme grill, der sammen med en lille kiosk og kirken udgjorde downtown Gerlev. Så lagde vi os på sengen  med fritter og cola, tændte fjernsynet og så AaB vinde over Vendsyssel i et smukt lokalopgør imens solen gik ned over markerne udenfor, og det er noget af det mest romantiske, jeg kan forestille mig. I dag har min kæreste, der jo også er min mand, et halvt års bryllupsdag, og i aften skal vi ud og spise for endnu et gavekort. Dette første års ægteskab har slet ikke været så dumt indtil videre!